Semnificatia zilelor din Saptamana Mare
Semnificația zilelor din Săptămâna Mare
- In aceste seri crestinii ortodoxi se aduna in numele Domnul nostru Iisus Hristos la DENII. Dintr-un articol mai vechi am preluat semnificatia acestor zile din saptamana mare asa cum le-a explicat
Sa parcurgem impreuna cu cititorii nostri acest urcus prin pogorare, plecand din Duminica Floriilor, cand am vazut intrarea in Ierusalim a Domnului nostru Iisus Hristos, trecand cu gandul prin fiecare zi a Saptamanii Patimilor. Lunea cea mare, cand am facut pomenire de Sfantul Iosif cel prea frumos si de smochinul care s-a uscat prin blestemul Domnului, Martea cea mare, cand am pomenit pe cele zece fecioare din Sfanta Evanghelie si pilda talantilor, Miercurea mare, in care s-a facut pomenire de femeia cea pacatoasa care a uns cu mir pe Domnul si ajungem la ziua de Sfanta si marea joi, in care am praznuit patru lucruri: spalarea picioarelor, cina cea de taina, rugaciunea din Ghetsimani si vanzarea Domnului. Sa incepem asadar cu Duminica Floriilor ca punct de inceput al acestei privegheri.
- Duminica Floriilor este punct de
inceput al privegherii pentru adancirea in gandurile praznuitoare ale
evenimentelor care tin de mantuirea noastra. De fapt, Duminica Floriilor sau
Duminica Stalparilor este precedata de sambata lui Lazar, in care Biserica
pomeneste invierea
lui Lazar facuta de Domnul nostru Iisus Hristos si care are
legatura si cu Duminica Stalparilor, in intelesul ca primirea triumfala ce I
s-a facut Domnului Hristos, care a intrat in Ierusalim ca Imparat smerit,
implinind o proorocire din Vechiul
Testament, a fost determinata cumva si de invierea Sfantului si
dreptului Lazar, de minunea premergatoare primirii triumfale a Domnului in
Ierusalim. De aceea Biserica si zice, vorbim cu Domnul Hristos si in sambata
premergatoare Duminicii Floriilor, si in Duminica Floriilor, zice exprimand
prin alcatuirea Bisericii urmatoarele cuvinte: "Invierea cea de obste mai
inainte de patima Ta incredintand-o, pe Lazar din morti l-ai inviat, Hristoase
Dumnezeule. Pentru aceasta si noi ca pruncii semnele biruintei purtand, Tie
biruitorului mortii strigam: Osana Celui dintru inaltime, bine esti cuvantat
Cel Ce vii intru numele Domnului". Aducem in actualitatea noastra un
eveniment petrecut in vremea propovaduirii Domnului nostru Iisus Hristos si
participam si noi la el in vremea noastra. Il avem in fata pe Mantuitorul care
intra in Ierusalim, calare fiind pe manzul asinei, cum spune proorocia. Si noi
il intampinam pe Domnul nostru Iisus Hristos cu crengi inverzite si cu inima
primitoare, ca Domnul Hristos sa nu intre numai in Ierusalimul cel pamantesc,
ci mai ales in Ierusalimul sufletului nostru, Ierusalim insemnand cetatea pacii
sfinte, pacea sfanta. Aducem si noi Mantuitorului lauda, asa cum i-au adus
pruncii din Ierusalim cand au zis: "Osana celui dintru inaltime, bine esti
cuvantat Cel Ce vii intru numele Domnului" (Mt. 21, 9), iar Domnul nostru Iisus
Hristos s-a indreptat spre Templul din Ierusalim unde a facut minuni. Asteptam
ca si in sufletul nostru sa intre Mantuitorul nostru Iisus Hristos ca intr-un
lacas al Sau, ca intr-un templu si sa vindece neputintele noastre. De aceea
zicem cu Biserica: "Invierea cea de obste mai inainte de patima Ta
incredintand-o, pe Lazar din morti l-ai inviat Hristoase Dumnezeule". Si
din partea noastra spunem: "Pentru aceasta si noi ca pruncii" - se
intelege de odinioara - "semnele biruintei purtand", - semnele
Invierii, aratata in viata cea noua din crengile pe care le avem in mana sau
macar in constiinta - "Tie biruitorului mortii strigam: Osana Celui dintru
inaltime, bine esti cuvantat Cel Ce vii intru numele Domnului". Si
adaugam: Vino si in viata noastra, in constiinta noastra, vino si ne ajuta
sa-Ti aducem tot mai multa marire, sa constientizam tot mai mult binefacerile
Tale.
- Parinte Teofil, de ce se numeste acest
rastimp Saptamana Patimilor sau Saptamana Mare?
- Rastimpul acesta pana la Sfintele
Pasti, pana in Sambata cea Mare inclusiv, se numeste Saptamana
Patimilor sau poate ca mai corect Saptamana
Patimirilor Domnului Hristos, pentru ca in acest rastimp se
pomenesc evenimente legate de suferintele Mantuitorului si evenimente
premergatoare acestor suferinte, si se face pomenire de lucruri care privesc
mantuirea noastra, lucruri de o importanta deosebita. De aceea saptamana
aceasta se mai numeste si Saptamana Mare, saptamana in care ne gandim la
lucruri mari si minunate, de importanta pentru fiecare dintre noi. Credinciosii
in aceasta saptamana sunt cu mai multa grija in ceea ce priveste randuiala
Postului, sunt cu mai multa luare aminte la slujbele dumnezeiesti care se fac
in mod deosebit in aceasta saptamana, slujbe mai lungi, slujbe mai adanci parca
decat in alta vreme, slujbe mai angajante pentru credinciosii care iau parte la
ele, in dorinta de a-si aduce iubirea si recunostinta lor fata de Mantuitorul
care pentru noi si pentru a noastra mantuire s-a rastignit in vremea lui Pontiu
Pilat si a patimit si s-a ingropat, ca dupa aceea sa urmeze Invierea cea de-a
treia zi, propovaduita de Scripturi si praznuita de noi la Sfintele Pasti. In
primele zile ale Saptamanii Sfintelor Patimiri ale Domnului Hristos este
randuit ca in Sfanta Biserica sa se spuna in chip de marturisire si de
rugaciune urmatorul text liturgic: "Camara Ta Mantuitorule o vad
impodobita si imbracaminte nu am ca sa intru intr-insa. Lumineaza-mi haina
sufletului meu, Datatorule de lumina si ma miluieste".
- In Sfanta si Marea Luni se face
pomenire de fericitul Iosif cel prea frumos si de smochinul care s-a uscat prin
blestemul Domnului.
- Luni, in Saptamana Sfintelor Patimiri
ale Domnului nostru Iisus Hristos, Biserica ne aduce aminte de fericitul Iosif
cel frumos, cel frumos la trup si la suflet. Este vorba de Patriarhul Iosif,
care ne impresioneaza pe toti prin dorinta lui de a-I sluji lui Dumnezeu
implinind poruncile, prin dorinta lui de a fi curat inaintea lui Dumnezeu, prin
faptul ca a fost bun si binevoitor cu fratii sai care l-au vandut in Egipt. El
este o preinchipuire a Domnului nostru Iisus Hristos, cel vandut de Iuda, unul
dintre ucenicii sai, este o preinchipuire a Domnului Hristos, care a tinut sa
implineasca intru toate voia Parintelui Ceresc si sa ne fie noua pilda de
urmat. Fericitul Iosif este omul vrednic de pomenire pentru toate cate s-au
intamplat cu el. A fost iubit de parintii lui, a fost iubit de Patriarhul
Iacob. Fratii lui l-au vandut in Egipt. A ajuns in Egipt si asezarea sufletului
sau a fost probata intr-o ispita peste care a trecut. A ajuns in inchisoare
invinuit fiind de pacate, el, care a tinut sa ramana fara de pacat, apoi ca
talcuitor al viselor lui Faraon, mai-marele Egiptului, insa a fost gasit drept
intelept si bun de a conduce Egiptul si a salvat de la moarte prin infometare
pe concetatenii sai si pe conationalii sai, pe care dupa aceea i-a adus in
Egipt. De aceea Sfanta noastra Biserica il pomeneste cu cinstire ca un
preinchipuitor al Mantuitorului.
Tot in aceasta zi de Luni binecuvantata,
pomenim si o minune pe care a facut-o Domnul Hristos, o minune spre
inteleptirea credinciosilor, pentru ca negasind smochine intr-un smochin
neroditor, l-a blestemat sa se usuce si s-a uscat, iar Sfanta noastra Biserica
pomenind aceasta intamplare, are in vedere o explicatie pentru cei credinciosi,
atragandu-le atentia ca suntem toti chemati spre rodire si ca Domnul Hristos
asteapta ceva de la noi, si noi suntem datori sa-i oferim Mantuitorului virtutile
noastre in loc de alte roade. Smochinul cel blestemat de Mantuitorul este un
fel de pilda pentru noi, ca sa stim ca Domnul Hristos rasplateste nu numai
binele pe care-l fac oamenii, ci rasplateste si pedepseste si indaratniciile
lor, si neangajarile lor spre bine. Se spune in Sinaxarul de la slujba de Luni,
din Saptamana Patimilor ca
Domnul Hristos nu si-a aratat niciodata puterea pedepsitoare asupra oamenilor -
sa intelegem in vremea propovaduirii Sale - dar si-a aratat-o asupra unui
smochin, ca sa se inteleaga din aceasta ca El are si putere pedepsitoare, iar
credinciosii sa se sileasca sa fie, nu sub blestem, ci sub binecuvantarea
Mantuitorului nostru Iisus Hristos, cum reiese si dintr-o alcatuire din Postul
Sfintelor Pasti, in care vorbim fiecare dintre noi cu propriul nostru suflet si
ne indemnam pe noi insine sa nu dormitam, ci sa ne trezim si sa lucram pentru
slava lui Dumnezeu si pentru binele nostru vremelnic si vesnic.
"Camasa Ta, Mantuitorul meu, o vad
impodobita, si imbracaminte nu am, ca sa intru intr-insa. Lumineaza-mi haina
sufletului meu, Datatorule de lumina, si ma mantuieste" (Luminanda).
- In Sfanta si Marea Marti se face
pomenire de cele zece fecioare din Sfanta Evanghelie.
- In Martea Saptamanii celei Mari am
facut pomenire, tot indrumati de Sfanta noastra Biserica, despre pilda celor
zece fecioare, deci despre fecioarele intelepte si despre fecioarele
neintelepte. Este o pilda spusa de Domnul Hristos si pe care Sfanta noastra
Biserica ne-o pune in fata constiintei in Martea cea Mare. Si noi, parcurgand
Saptamana Sfintelor Patimiri, am pomenit marti pilda cu cele zece fecioare si
pe cele zece fecioare, luand aminte si prin textele liturghice din ziua respectiva
la cele cinci fecioare intelepte, care au avut untdelemn in candelele lor si
care l-au intampinat pe Mirele care este Domnul Hristos, au intrat cu el in
camara nuntii si s-au bucurat de ospatul mirelui, in timp ce celelalte cinci
fecioare nu s-au putut bucura de intalnirea cu Mirele pentru ca au mers sa-si
cumpere untdelemn pentru candelele lor. Aceasta pilda, Domnul Hristos ne-o pune
in fata ca sa ne gandim la faptul ca trebuie sa fim intotdeauna pregatiti prin
fapte bune pentru intampinarea Mirelui ceresc, sa fim alcatuiti prin faptele
nostre cele bune ca sa putem lua parte la ospatul cel vesnic. Domnul Hristos ne
indeamna la priveghere, concluzia pildei fiind: privegheati si va rugati ca nu
stiti cind vine Fiul Omului (Mt. 25, 13). Deci, Sfanta noastra Biserica ne
invata in fiecare zi de marti din Saptamana Sfintelor Patimiri,
ne-a invatat si in aceasta saptamana in ziua de marti, sa fim cu luare aminte
la noi insine, la datoriile noastre, sa asteptam pe mirele ceresc cu inima
iubitoare si cu fapte bune, ca si intru aceasta sa se preamareasca Tatal nostru
cel din ceruri. In aceasta zi de marti, ca si in celelalte zile din Saptamana
Sfintelor Patimiri, pana miercuri inclusiv, la slujba de dimineata, la utrenie,
se spun urmatoatrele cuvinte:
"Iata mirele vine in miezul noptii
si fericita este sluga pe care va afla-o priveghind; iara netrebnica e cea pe
care o va gasi lenevindu-se. Vezi dar, suflete al meu, cu somnul sa nu te
ingreuiezi, ca sa nu te dai mortii si afara din Imparatie sa te incui, ci te
desteapta strigand: Sfant, Sfant, Sfant esti Dumnezeul nostru, pentru
Nascatoarea de Dumnezeu, miluieste-ne pe noi".
- In Sfanta si Marea Miercuri,
dumnezeiestii Parinti au hotarat sa se pomeneasca femeia cea pacatoasa care a
uns cu mir pe Domnul, pentru ca aceasta s-a intamplat cu putin inainte de
mantuitoarea Patima.
- In Miercurea Saptamanii Sfintelor
Patimiri, pomenire s-a facut si se face totdeauna despre o femeie cinstitoare a
Mantuitorului nostru Iisus Hristos, pe care Sfanta noastra Biserica o prezinta
si ca pe o femeie pacatoasa. In Sinaxarul zilei respective insa se pomenesc mai
multe ungeri cu mir, pe care le-a primit Domnul Hristos, iar Sfanta noastra
Biserica se opreste in mod special asupra ungerii cu mir din partea unei femei
care a adus mir de mult pret, mir care era socotit ca avand pretul mai mare
decat 300 de dinari, ceea ce insemna pretul a 300 de zile de lucru. Femeia si-a
aratat cinstirea ei fata de Mantuitorul nostru Iisus Hristos turnand peste El
mirul cel de mult pret si Domnul Hristos a primit cinstirea pe care i-a adus-o
acea femeie. Este de observat ca in Sfanta Evanghelie nu se spune ca acea femeie
a fost pacatoasa. Sfanta noastra Biserica insa face o legatura intre femeia
cinstitoare a Mantuitorului si femeia pacatoasa despre care istoriseste Sfantul
Evanghelist Luca si despre care se poate citi in capitolul al saptelea din
Sfanta Evanghelie de la Luca. Cantarile, textele liturgice care impodobesc
slujba din Miercurea Saptamanii celei Mari se refera la aceasta femeie ca la o
femeie pacatoasa, si sfantul Ioan Gura de Aur face o legatura intre vinderea
lui Iuda, intre faptul ca Iuda l-a vandut pe Mantuitorul, si femeia careia i
s-au dezlegat pacatele de catre Domnul Hristos. Iar Sfanta noastra Biserica
face si ea aceeasi legatura, iar in legatura cu femeia pacatoasa ne spune ca
acea femeie a luat randuiala de mironosita. "Doamne", zicem noi catre
Domnul Hristos, "femeia care cazuse in pacate multe, simtind dumnezeirea
Ta", deci fiind miscata de darul lui Dumnezeu ca sa cunoasca ceva din
maretia Mantuitorului, "si luand randuiala de mironosita", deci
facand ceea ce voiau sa faca femeile mironosite dupa inmormantarea Domnului
Hristos, a anticipat cumva inmormantarea Mantuitorului si pregatirea lui cu
miresme, "aducand mir de mult pret", dar si-a adus si inima ei
cinstitoare, si-a adus si dorinta ei de a i se dezlega pacatele, pentru ca
zicea femeia: Dezleaga-mi pacatele mele, asa cum eu mi-am dezlegat parul. Si
cerea de la Domnul Hristos lacrimi, de la El care scoate apa din mare prin
nori. E o alcatuire extraordinar de frumoasa si minunata, o alcatuire
impresionanta pentru toti credinciosii, este un text liturgic de o maretie
unica si ar fi bine sa il avem mai mult in vedere si sa-i ascultam cuprinsul
si-n aceasta zi in care ne gandim la ceea ce s-a intamplat cand femeia
pacatoasa a adus mir de mult pret ca semn de cinstire pentru cel ce a randuit
apoi ca fapta ei sa fie pomenita si sa fie propovaduita spre pomenirea ei
oriunde se va propovadui Evanghelia (cf. Mt. 26, 13).
"Doamne, femeia ceea ce cazuse in
pacate multe, simtind Dumnezeirea Ta, luand randuiala de mironosita si
tanguindu-se a adus Tie mir mai inainte de ingropare, zicand: Vai mie! Ca
noapte imi este mie infierbantarea desfraului, si intunecata si fara de luna
pofta pacatului. Primeste izvoarele lacrimilor mele, Cel Ce scoti cu norii apa
din mare; pleaca-Te spre suspinurile inimii mele, Cel Ce ai plecat cerurile cu
nespusa plecaciune. Ca sa sarut preacuratele Tale picioare si sa le sterg pe
ele iarasi cu parul capului meu. Al caror sunet auzindu-l cu urechile Eva in
Rai in miazazi, de frica s-a ascuns. Cine va cerceta multimea pacatelor mele si
adancurile judecatilor Tale, Mantuitorule de suflete, Izbavitorul meu? Sa nu ma
treci cu vederea pe mine, roaba Ta, Cel Ce ai nemasurata mila" (Idiomelar,
glasul al 8-lea, alcatuire a Casianei monahia, Triod).
- In Sfanta si Marea Joi, dumnezeiestii
Parinti care au randuit pe toate bine, urmand predaniilor dumnezeiestilor
Apostoli si Sfintelor Evanghelii, ne-au predat sa praznuim patru lucruri:
sfanta spalare a picioarelor, Cina cea de taina, adica predarea
infricosatoarelor Taine, rugaciunea cea mai presus de fire din Ghetsimani si
vanzarea Domnului.
- Dupa evenimentele pe care le-am pomenit in primele trei zile din Saptamana Sfintelor Patimiri, am ajuns sa ne gandim si la cele petrecute si in Joia premergatoare patimirilor Domnului, si ne-am bucurat de toate cele ce au randuit Parintii cei duhovnicesti sa fie pomenite in Biserica si de catre toti credinciosii. Ne-am oprit cu bucuria de a intelege maretia Domnului Hristos, Cel ce Dumnezeu fiind, a spalat picioarele ucenicilor Sai. Ne-am minunat de Dumnezeu Cel ce spala picioarele omului si care a randuit ca si noi sa facem la fel. Pentru ca a zis apoi: "Voi ma numiti pe mine Invatatorul si Domnul si bine ziceti caci sunt. Deci daca Eu Domnul si Invatatorul v-am spalat voua picioarele voastre, si voi sunteti datori sa va spalati picioarele unii altora, pilda v-am dat voua ca si voi sa faceti la fel" (In. 13, 14). Este o porunca a Mantuitorului ca sa fim unii fata de altii cinstitori, de a ne smeri unii in fata altora, de a fi curatitori ai fratilor nostri. Pentru ca duhovniceste asta inseamna si la asta suntem chemati de catre Domnul Hristos.
Am pomenit apoi Cina cea de taina, ultima cina pe care a avut-o Domnul Hristos impreuna cu ucenicii sai inainte de Sfintele Sale Patimiri, cand a randuit ca cele ce le-a facut El atunci, acolo, sa se faca in continuare spre pomenirea Lui, caci luand paine in sfintele, preacuratele si fara prihana mainile sale a sfintit, a binecuvantat, a frant si a dat ucenicilor sai, zicand: "Luati, mancati, acesta este trupul Meu care se frange pentru voi spre iertarea pacatelor. Asemenea si paharul dupa cina zicand: Beti dintru acesta toti, acesta este sangele Meu al legii celei noi care pentru voi si pentru multi se varsa spre iertarea pacatelor" (Mt. 26, 26-27). In Sfanta Evanghelie de la Luca si in Epistola I catre Corinteni a Sfantului Apostol Pavel se afirma ca Domnul Hristos dupa ce a spus aceste cuvinte a randuit: "Aceasta sa faceti intru pomenirea Mea" (Lc. 22, 19; I Cor. 11, 25), si aceasta o facem si noi la fiecare Sfanta Liturghie, cand ne aducem aminte de aceasta porunca mantuitoare si de toate cele ce s-au facut pentru noi: de cruce, de groapa, de invierea cea de a treia zi, de suirea la cer si de sederea de-a dreapta Tatalui, si de cea de-a doua slavita iarasi venire, aducem cinstitele daruri si le oferim Mantuitorului, si le oferim lui Dumnezeu in general, zicand: "Ale Tale dintru ale Tale, Tie aducem de toate si pentru toate". Acestea le facem la fiecare Sfanta Liturghie, dar le pomenim in chip deosebit in Joia cea Mare, cand pomenim Cina cea de taina in pomenirea cea de peste an. Am facut si aceasta in Joia cea Mare.
Noi pomenim si am pomenit in Joia cea
Mare si rugaciunea din gradina Ghetsimani, cand Domnul Hristos L-a rugat pe
Tatal ceresc sa treaca paharul suferintelor de la El daca este cu putinta si a
precizat ca vrea sa implineasca voia Parintelui ceresc, pentru ca a zis:
"Nu voia Mea, ci voia Ta sa se implineasca" (Mt. 26, 39). Este
rugaciunea de care pomenesc sfintii evanghelisti si pe care o pomenim si noi in
Joia cea Mare, si la care e bine sa ne gandim si noi, si ne gandim de fapt, si
cand putem sa ne oprim la acest eveniment minunat si pentru noi datator de
orientare, in sensul ca si rugaciunea noastra trebuie sa fie o rugaciune cat
mai adanca, o rugaciune totala. Mai pomenim si prinderea Mantuitorului nostru
Iisus Hristos, arestarea lui in gradina Ghetsimani, cand Iuda l-a sarutat si
i-a zis" "Bucura-te, Invatatorule" (Mt. 26, 49), si cand cei
care au venit impreuna cu el l-au prins pe Domnul Hristos si l-au dus la
judecata lor, si l-au dus sa-l chinuiasca. In fata Sfantului Potir cu
dumnezeiestile, sfintele, preacuratele, nemuritoarele, cerestile si de viata
facatoarele Taine ale lui Hristos, noi spunem Mantuitorului: "Nu-ti voi da
sarutare ca Iuda, nu voi spune Taina Ta vrajmasilor Tai; ci, ca talharul
marturisindu-ma, strig Tie: Pomeneste-ma, Doamne, intru imparatia Ta".
In aceasta Joi minunata si vrednica de
tinut minte, Sfanta noastra Biserica ne conduce sa vorbim cu Mantuitorul si sa
zicem:
"Cand maritii ucenici, la spalarea Cinei s-au luminat, atunci Iuda cel rau credincios, cu iubire de argint bolnavindu-se, s-a intunecat si judecatorilor celor fara de lege pe Tine, Judecatorul cel drept, Te-a dat. Vezi, iubitorule de avutii, pe cel ce pentru aceasta spanzurare si-a agonisit; fugi de sufletul nesatios, cel ce a indraznit unele care acestea asupra Invatatorului. Cela ce esti spre toti bun, Doamne, marire Tie".
- In Sfanta si Marea Vineri se
praznuiesc sfintele si mantuitoarele si infricosatoarele Patimi ale Domnului si
Mantuitorului nostru Iisus Hristos. Se mai face inca pomenire si de
marturisirea mantuitoare facuta pe cruce de talharul recunoscator, care a fost
rastingnit impreuna cu El.
- Astazi, in Vinerea cea Mare, Vinerea
Patimirii Mantuitorului nostru Iisus Hristos, ne aducem aminte de suferintele
Domnului pentru noi si pentru a noastra mantuire, de scuiparile, de bataile, de
chinuirile de tot felul, de batjocurile, de rastignirea pe cruce si de moartea
pe cruce a Mantuitorului nostru Iisus Hristos, care toate s-au facut pentru noi
si pentru a noastra mantuire. Ne-am pregatit vreme indelungata pentru aceste
intampinari, pentru aceste ganduri si simtaminte care ne pun in legatura cu
iubirea Mantuitorului aratata pe cruce, ne pune in legatura cu jertfa Mantuitorului
nostru Iisus Hristos adusa pentru noi. Fiind lucru mai presus de fire, fiind
mai presus de lume, cu greu putem sa apreciem aceste patimiri pe care Domnul
nostru Iisus Hristos le-a primit pentru mantuirea noastra si in masura in care
le intelegem sau intelegem ceva din ele, stam si noi in fata Domnului Hristos,
in fata crucii, stam impreuna cu Sfantul Ioan Evanghelistul si cu Maica
Domnului in apropierea crucii Mantuitorului nostru Iisus Hristos si invatam de
la El sa iertam pe vrajmasii nostri. Caci Domnul Hristos a zis: "Parinte,
iarta-le lor ca nu stiu ce fac" (Lc. 23, 34), iar aceasta a zis-o despre
rastignitorii Sai. Invatam de la Domnul Hristos sa ne incredintam toate ale
noastre in mainile lui Dumnezeu, caci Domnul Hristos fiind pe cruce, a zis
catre Dumnezeu: "Parinte, in mainile Tale imi dau duhul meu" (Lc. 23,
46). Invatam de la Domnul Hristos sa implinim toate lucrurile pana la
deplinatatea lor. Caci il auzim pe Domnul Hristos zicand:
"Savarsitu-s-a" (In. 19, 30). Invatam de la Domnul nostru Iisus
Hristos ceva despre maretia pocaintei, pentru ca talharul cel bine cunoscator,
care si-a dat seama ca pentru pacatele lui patimeste, ca pentru ale lui pacate
este rastignit impreuna cu Domnul Hristos, care este nevinovat, a zis catre
Mantuitorul: "Pomeneste-ma, Doamne, intru imparatia Ta", iar Domnul
Hristos i-a raspuns: "Adevar graiesc tie, astazi vei fi cu mine in
Rai" (Lc. 23, 42-43). Toate acestea pomenindu-le, cerem de la Dumnezeu
ajutor ca sa intelegem cat mai bine cele ce s-au facut pentru noi si
intelegandu-le, recunostinta noastra sa fie cat mai deplina. Condusi de Sfanta
noastra Biserica in aceasta zi de Vinere Mare, in aceasta zi de Vineri
intunecata si luminata. Intunecata pentru ca s-a intunecat soarele si s-a
cutremurat pamantul, dar si luminata, pentru ca-i luminata de iubirea
Mantuitorului nostru Iisus Hristos, in care se arata Dumnezeu Insusi, Cel ce
este iubire; intru aceasta zi binecuvantata de Dumnezeu ne indemnam unii pe
altii cu cuvintele Bisericii si zicem:
"Pe cel ce S-a rastignit pentru noi veniti toti sa-L laudam ca pe acesta L-a vazut Maria - e vorba de Maica Domnului - pe cruce si a zis: Desi rabzi rastignire, Tu esti Fiul si Dumnezeul meu".
- In Sfanta si Marea Sambata praznuim
ingroparea dumnezeiasca si trupeasca a Mantuitorului nostru Iisus Hristos si
pogorarea la iad, prin care neamul nostru fiind chemat din stricaciune a fost
mutat spre viata vesnica.
- Vom pomeni cu darul lui Dumnezeu in
Sambata cea Mare inmormantarea Domnului Hristos, petrecerea in mormant a Mantuitorului
nostru. Vom avea in vedere cele ce s-au petrecut pentru noi si pentru a noastra
mantuire in aceasta zi. Si anume, il vom avea in vedere pe Mantuitorul Cel ce a
fost in mormant cu trupul, in iad cu sufletul si in Rai ca un Dumnezeu cu
talharul, care a fost cu dumnezeirea pretutindeni: si cu trupul in mormant, si
cu sufletul in iad, si impreuna cu talharul cel mantuit in Rai. E o zi in care
ne aratam nedumerirea si totodata convingerea ca moartea s-a intamplat in
viata, ca Viata a primit moartea. Caci zicem: "In mormant, Viata, pus ai
fost, Hristoase, si imparatia iadului Tu ai zdrobit". Ne gandim la
Mantuitorul nostru Iisus Hristos in care se intalnesc cele potrivnice: moartea
si viata. Moartea prin despartirea sufletului de trup si viata prin faptul ca
vorbind cu Domnul Hristos noi zicem: "Cand Te-ai pogorat la moarte Cela ce
esti fara de moarte, atunci iadul l-ai omorat cu stralucirea dumnezeirii. Iar
cand ai inviat pe cei morti din cele de dedesubt, toate puterile ceresti au
strigat: Datatorule de viata, Hristoase Dumnezeul nostru, marire Tie".
Randuiala Bisericii noastre este ca indata dupa ce se spun cu cantare cuvintele
in care facem prohodirea Mantuitorului nostru Iisus Hristos, indata dupa aceea
se pomeneste Invierea. Pentru ca noi aducem aminte de moartea celui fara de
moarte, aducem aminte prin prohodire de cel ce a murit fara sa moara cu
dumnezeirea, si in cazul acesta ne minunam de Domnul nostru Iisus Hristos si nu
uitam de invierea Lui. "Desi rabzi rastignire", am zis in vinerea cea
mare, "Tu esti Fiul si Dumnezeul meu". Si putem spune in continuare:
"Desi esti in mormant, Tu esti Dumnezeul meu". In aceasta sambata a
tacerii suntem chemati de Sfanta noastra Biserica in cuprinsul Sfintei
Liturghii sa tacem cu gandurile noastre iscoditoare si sa zicem:
"Sa taca tot trupul omenesc si
nimica pamantesc in sine sa nu gandeasca, caci Imparatul Imparatilor si Domnul
Domnului merge sa se junghie si sa se dea de mancare credinciosilor. Si merg
inaintea Lui puterile ingeresti cu toata domnia si stapania, heruvimii cei cu
ochi multi si serafimii cei cu cate sase aripi, fetele acoperindu-si si cantand
cantarea: Aliluia, Aliluia, Aliluia".
Asa se spune la Sfanta Liturghie. Asa
trebuie sa spunem si noi in constiinta noastra, asa trebuie sa gandim si noi despre
tainele mai presus de intelegere. Sa taca firea omeneasca cu gandurile ei
pamantesti si sa auda, sa asculte, sa vada pe cei care il insotesc pe
Mantuitorul nostru Iisus Hristos in moarte si prin moarte spre invierea cea de
a treia zi, pe care o asteptam si pentru care ne-am rugat sa o ajungem ca sa ne
inchinam Invierii Mantuitorului nostru Iisus Hristos fara de osanda si sa ne
impacam cu toti. Sa le zicem frati celor ce ne urasc pe noi si asa, in ziua
Invierii sa strigam: "Hristos a inviat din morti cu moartea pe moarte
calcand si celor din morminte viata daruindu-le".
Pentru vremea la care am ajuns ne-am
rugat de-a lungul intregului post al Pastilor. Am zis la Liturghia Darurilor
mai inainte sfintite rugaciune catre Dumnezeu: "Da-ne noua, Bunule sa luptam
lupta cea buna, calea postului sa o savarsim, credinta nedespartita sa o pazim,
capetele nevazutilor balauri sa le sfaramam, biruitori asupra pacatului sa ne
aratam si fara de osanda sa ajungem a ne inchina si Sfintei Invieri". Am
ajuns in ziua Sfintei Invieri, am ajuns sa ne inchinam Sfintei Invieri.
Biserica insa ne cere ceva anume si zice:
"In Ziua Invierii sa ne luminam cu
praznuirea si unii pe altii sa ne imbratisam, si sa le zicem frati si celor ce
ne urasc pe noi si asa sa strigam: Hristos a inviat din morti cu moartea pe
moarte calcand si celor din morminte viata daruindu-le".
Intrebarea fireasca pentru fiecare
dintre noi este: Ne inchinam cu adevarat Sfintei Invieri? Le zicem frati celor
ce ne urasc pe noi? Suntem binevoitori fata de toti oamenii? Daca da, atunci
suntem fericiti, pentru ca traim Ziua Invierii intru care dorim sa ne luminam.
Spunem ca Pastele Domnului sunt o trecere de la moarte la viata si de pe pamant
la cer. Chemam cerul si pamantul sa se veseleasca si zicem: "Cerurile dupa
cuviinta sa se veseleasca si pamantul sa se bucure, si sa praznuiasca toata
lumea cea vazuta si cea nevazuta ca Hristos a inviat, veselia cea
vesnica". Pentru ca stim ca "praznuim omorarea mortii, sfaramarea
iadului si inceputul altei vieti vesnice". Si de aceea "laudam pe
Pricinuitorul, adica pe Domnul nostru Iisus Hristos, pe Cel unul binecuvantat,
Dumnezeul parintilor si preamarit". Avem bucuria sa vedem pe "Soarele
dreptatii tuturor viata rasarind", ne gandim la lumina Invierii, la bucuria
izvorata din mormantul cel datator de viata al Mantuitorului nostru Iisus
Hristos, ne bucuram si noi impreuna cu uncenicii Mantuitorului, care s-au
bucurat vazandu-l pe Domnul (In. 20, 20) si raspundem chemarilor Sfantului Ioan
Gura de Aur, care zice:
"Toti sa va ospatati din ospatul
credintei, toti sa luati bogatia bunatatii. Nimeni sa nu planga pentru saracie,
ca s-a aratat imparatia cea de obste, nimeni sa nu se tanguiasca pentru pacate
ca iertare din mormant a rasarit. Nimeni sa nu se teama de moarte ca ne-a
izbavit pe noi moartea Mantuitorului. A stins-o pe ea Cel ce a fost tinut de
aceea, pradat-a iadul Cel ce s-a pogorat la iad. Si aceasta mai inainte apucand
Isaia a strigat: Iadul, zice, s-a amarat intampinandu-Te pe Tine jos, s-a
amarat ca s-a stricat, s-a amarat ca s-a batjocorit, s-a amarat ca s-a omorat,
s-a amarat ca s-a legat. A luat trup si de Dumnezeu s-a lovit, a luat pamant si
s-a intampinat cu cerul, a luat ce a vazut si a cazut intru ce n-a vazut.
Unde-ti este moarte boldul? Unde-ti este iadule biruinta? Inviat-a Hristos si
tu te-ai surpat. Inviat-a Hristos si au cazut dracii. Inviat-a Hristos si se
bucura ingerii. Inviat-a Hristos si viata vietuieste. Inviat-a Hristos si nici
un mort nu este in mormant. Ca Hristos inviind din morti incepatura celor adormiti
S-a facut. A aceluia este slava si stapanirea in vecii vecilor. Amin".
In aceasta atmosfera traind, suntem cu
adevarat oameni care praznuim Invierea Mantuitorului si dam slava celui ce a
inviat din morti cu moartea pe moarte calcand.
Comentarii
Trimiteți un comentariu