Un
interviu, fulminant, luat cu un an înainte de deces...
Acad. Florin Constantiniu:
"Politicienii
postdecembrişti au făcut românilor mai mult rău decât mongolii, ungurii,
turcii, nemţii şi ruşii"
De 21 de ani trăim vremuri pretins istorice. Totul
a început
"Ne
îndreptăm spre o sărăcire intelectuală, care va transforma România într-un
deşert cultural"
- Domnule profesor, toată lumea ştie că Istoria
este dispreţuită şi ignorată în ţara noastră. Cât de greşită este această
atitudine din partea guvernanţilor ultimilor 21 de ani?
- Cauzele restrângerii dramatice şi regretabile a
ponderii istoriei în învăţământul românesc trebuie căutate, în opinia noastră,
mai întâi, în confruntarea dintre globalism şi identitatea naţională şi, apoi,
în percepţia eronată a necesităţilor de pregătire intelectuală şi culturală a
omului contemporan. Noile forţe economice globale îşi propun nu ocuparea unui
teritoriu sau dominarea unei ţări, ci subordonarea întregii lumi. În atingerea
acestui ţel, globalismul întâmpină un obstacol: identitatea naţională a popoarelor,
întruchipată în statele naţionale. Identitatea naţională se hrăneşte şi din
memoria istorică, şi, atunci, globalismul atacă istoria pentru a slăbi
conştiinţa naţională. În al doilea rând, globalismul nu are nevoie de oameni cu
un larg orizont de cultură, el vrea specialişti de nişă, performanţi într-un
domeniu restrâns. Ne îndreptăm spre o sărăcire intelectuală, care va transforma
România într-un deşert cultural. Cred că în predarea istoriei, a istoriei
românilor în primul rând, în ultimii 21 de ani, s-a înregistrat un regres pe
cât de dăunător, pe atât de condamnabil.
Şcoala
românească, o şcoală cu excelente tradiţii de învăţământ solid şi fertil, a
fost pusă la pământ de coaliţia dintre elevii leneşi, bolnavi de socializare pe
Facebook; părinţii isterizaţi de odraslele nemulţumite că trebuie "să-şi
facă temele acasă", şi birocraţii plafonaţi, grijulii cu scaunele lor, nu
cu educaţia, şi copiind mecanic din publicaţii străine, pentru a redacta legi,
regulamente şi programe analitice.
De 21 de ani se fac reforme şi iar reforme ale
învăţământului, care, în realitate, subminează funcţia instructiv-educativă a
şcolii. Primul pas în cretinizarea elevilor este prigoana dezlănţuită de
birocraţii Ministerului Educaţiei împotriva volumului de cunoştinţe transmise
elevilor. La istorie - şi nu numai la noi - s-a început cu îndepărtarea
cronologiei: "Să nu încărcăm mintea elevilor cu date". Foarte bine:
istoria nu este o disciplină de memorizare, ci de analiză. Dar fără repere în
timp nu se pot stabili legăturile cauzale. Şi eu sunt împotriva învăţării pe
dinafară a datelor lesne de găsit într-o cronologie sau într-un manual, dar -
pentru Dumnezeu! - cum să înţelegi raporturile de cauză-efect dintre evenimente
dacă nu cunoşti succesiunea lor în timp?
Nu
se doreşte ca elevii să aibă o pregătire temeinică, şi cei trei componenţi ai
coaliţiei de care am amintit preferă nişte adolescenţi ignoranţi, incapabili să
depăşească limbajul "mişto" şi "naşpa". Cu astfel de
cetăţeni, viitorul României este sumbru.
- În timp ce bulgarii îşi împânzesc ţara cu
şantiere arheologice, în căutarea tracilor cu care nu au nici o legătură,
românii, urmaşi direcţi ai dacilor şi romanilor, sunt gata să cedeze
străinilor, spre distrugere, vestigiile daco-romane de
- Deşi se vorbeşte de conservarea
"patrimoniului naţional", nu se face nimic pentru păstrarea şi
valorificarea lui. S-a găsit un alibi: nu sunt bani. Dar banii se găsesc
imediat când se construiesc vile şi se achiziţionează maşini de lux. Este o
ruşine că statul român nu a participat la "licitaţia Brâncuşi",
pentru a achiziţiona măcar pipa unui român care a deschis drumuri noi în artă.
Nu ne pasă de Brâncuşi, dar avem bani pentru branduri care nu conving pe
nimeni. Spre ruşinea guvernanţilor noştri, avem mult mai puţine şantiere
arheologice astăzi, în România, decât pe vremea lui Mihail Roller, de tristă
amintire. Sentimentul patriotic se înfiripă la copil din interesul şi dragostea
pentru vestigiile trecutului. Sentimentul istoric al continuităţii se naşte din
ataşamentul pentru un monument, o cruce înălţată să veşnicească un eveniment,
un mic schit, pierdut în munţi. Cine-i învaţă pe copii să le ocrotească? Grija
pentru urmele înaintaşilor - vezi şi cazul Roşia Montană - ar trebui să fie un
principiu sădit în conştiinţa românilor încă de pe băncile şcolii.
"Marii guru ai culturii române de astăzi nu
mai vor să ştie că sunt români"
- Cui credeţi că i se datorează situaţia
catastrofală în care se află astăzi România?
- Situaţia catastrofală în
care se află astăzi România are, ca să spun aşa, doi responsabili, în afara
crizei mondiale: clasa politică şi masa poporului român. Clasa politică
postdecembristă nu a avut - indiferent de partid - nici un proiect naţional. A
avut, în schimb, un unic gând: să se căpătuiască. S-a repezit asupra României
cu singurul gând al îmbogăţirii. Oamenii politici au acţionat ca nişte vandali,
distrugând şi jefuind totul. Mongolii, ungurii, turcii, nemţii, ruşii nu au
făcut românilor atâta rău cât au făcut politicienii postdecembrişti în două
decenii.
Când, peste ani şi ani, se va scrie istoria
timpurilor de azi, "nu vor ajunge blestemele" pentru a-i condamna pe
cei care au făcut ca România să rateze o mare şansă de afirmare şi bunăstare şi
să fie adusă la sapă de lemn.
Dar clasa politică nu şi-ar fi putut
desfăşura "opera" nefastă dacă în calea ei ar fi întâlnit rezistenţa
hotărâtă a opiniei publice, manifestarea viguroasă a spiritului civic. Din
nefericire, am rămas un popor de ţărani - spiritul civic se naşte la oraş! -, o
turmă de oi, care se lasă exploatată, batjocorită, călcată în picioare, fără
nici o tresărire de revoltă sau de demnitate (Goga observase, în 1916, acelaşi
lucru). Clasa politică din România este întocmai ca un răufăcător sigur de
impunitate. Şi dacă ştie că nu are a se teme de nimic, atunci de ce n-ar jefui
în continuare? Proteste ca în Grecia - leagănul democraţiei - sunt de
neimaginat în România. Ăsta e marele nostru blestem: o masă supusă, resemnată,
incapabilă să se mobilizeze pentru un mare proiect sau pentru o mare idee.
Mă întreb dacă noi, românii, nu am părăsit deja
scena istoriei. O bună parte a elitei intelectuale a capitulat în faţa
globalismului, a capitalismului de cumetrie şi a clientelismului politic,
abandonând funcţia de ghid spiritual al naţiunii. Oameni ca paşoptiştii, oameni
ca făuritorii României Mari ar fi priviţi astăzi ca anacronici şi nostalgici.
Marii guru ai culturii române de astăzi nu mai vor să ştie că sunt români. Am
avut un exemplu la 1 Decembrie a.c.: câţi dintre ei au scris sau evocat cu
dragoste de trecut împrejurările creării României Mari?
"Din soldaţi am făcut hoţi, din ofiţeri,
peşti, dar cu caii ce să fac, domnule ministru?"
- Românii au mai trecut prin crize. Spre exemplu,
Marea Criză din 1929-1933. Cum s-au descurcat guvernele de atunci?
- Într-adevăr, crize economice au existat şi în
trecut, dar fiecare eveniment este generat de condiţiile istorice care îi
conferă unicitate. Soluţiile, deci, nu pot fi identice în cazul unor crize. Cea
din anii 1929-
Exasperat de "măsurile de austeritate", un colonel, şef de
unitate, s-a dus
"Din soldaţi am făcut hoţi,
din ofiţeri, peşti, dar cu caii ce să fac, domnule ministru?". ( de parcă acum ar fi altfel…)
Criza s-a rezolvat când a încetat pe plan
internaţional. Sunt convins că şi acum va fi la fel. Adevărul este că mari
finanţişti nu am avut decât doi: Eugeniu Carada şi Vintilă Brătianu. Nu am avut
şi nu avem mari competenţe financiare, capabile de elaborarea soluţiilor de
criză. Guvernanţii de astăzi vădesc o gândire rudimentară: "să taie",
să reducă salariile şi să sporească taxele. Un mare plan de investiţii, de
relansare a economiei, nu există. Să aşteptăm, aşadar, scrâşnind din dinţi,
sfârşitul crizei pe plan mondial.
- Care este epoca din istoria românilor pe care o
admiraţi cel mai mult?
- Admiraţia cea mai puternică o am pentru generaţia
paşoptistă. O forţă de creaţie politică, un devotament pentru interesul
naţional, un dezinteres total pentru destinul personal, totul a fost închinat
naţiunii române. Eşecul revoluţiei din 1848 nu i-a descurajat pe paşoptişti. Au
îndurat exilul, dar au continuat lupta şi, în două decenii (1859-1878), au
creat statul român modern, căruia i-au câştigat independenţa. Doar două
decenii, adică exact cât i-a trebuit clasei politice postdecembriste să
prăbuşească România în haos şi mizerie. Cum să nu-i admiri pe paşoptişti? Sunt
un model care ar trebui prezentat şi explicat în toate dimensiunile lui, nu ca
o simplă lecţie de manual, ci ca un prilej de meditaţie, responsabilă şi
fecundă, pentru adolescenţi, făuritorii României de mâine. Dar cum să le "încărcăm
mintea" cu evenimente şi date? Nu se lăuda, nu demult, Ministerul
Educaţiei că a mai redus cu 35% cunoştinţele de transmis în învăţământ?
- Ce vă doriţi în 2011?
-
Ce-mi doresc în 2011? Să scap cât mai curând din această lume de hoţie,
ticăloşie şi nevolnicie, care este România de astăzi. Întrucât sunt prea bătrân
pentru a mai emigra, cum nu există la noi clinici de eutanasiere voluntară, cum
procurarea Furadanului salvator e oprită prin lege, nu-mi rămâne decât să-l rog
pe Dumnezeu să mă ia
- Ce urare le adresaţi românilor, domnule
profesor?
Urez poporului român, la începutul lui 2011, să se
revitalizeze şi să fie capabil să reînnoiască, în condiţiile secolului al
XXI-lea, performanţele strămoşilor din timpul lui Ştefan cel Mare, Mihai
Viteazul şi al luptătorilor paşoptişti.
Publicat Marţi, 04 ianuarie 2011
Ion Longin Popescu
P.S.- După
un an și trei luni, dorința sa , nefastă, s-a realizat!!!!
A decedat la 14 aprilie 2012!
Comentarii
Trimiteți un comentariu