LUMEA INCEPE SA-SI PUNA INTREBARI.
CE SE ASCUNDE SUB ASA-ZISUL RAZBOI RUSO UCRAINEAN?
N U CUMVA ESTE UN RAZBOI ASIMETRIC INTRE DOUA SISTEME LA FEL DE RELE CARE DOMINA PARTI IMPORTANTE ALE ACESTEI LUMI?
Războiul e planificat să țină 20 de ani și va fi devastator pentru Europa!
Germania
a devenit un satelit economic al noului Război Rece al Statelor Unite ale
Americii împotriva Rusiei, Chinei și restului Eurasiei.
Germania și alte țări NATO au fost
invitate să impună sancțiuni comerciale și de investiții reciproce, care vor
supraviețui războiului proxy de astăzi din Ucraina. Președintele american Biden
și purtătorii de cuvânt ai Departamentului său de Stat au explicat că Ucraina
este doar prima arenă de luptă dintr-o dinamică de confruntare mult mai mare,
care împarte azi lumea în două grupuri opuse de alianțe economice. Această
diviziune globală pare să fie o luptă de zece sau douăzeci de ani pentru a
determina dacă economia globală va fi o economie unipolară, dolarizată și
centrată pe Statele Unite, sau o lume multipolară și multicurrency centrată pe
inima Eurasiei cu economii publice/ private mixte.
Președintele
Biden a caracterizat această diviziune ca fiind una între democrații și
autocrații. Această terminologie este un dublu-limbaj tipic orwellian. Prin
„democrații" el definește Statele Unite și oligarhiile financiare
occidentale aliate. Scopul lor este de a scoate planificarea economică din
mâinile guvernelor alese și de a o pune în mâinile Wall Street și a altor
centre financiare controlate de SUA. Diplomații americani folosesc Fondul
Monetar Internațional și Banca Mondială pentru a cere privatizarea
infrastructurii globale și dependența de exporturile de tehnologie, petrol și
alimente din SUA.
Prin „autocrație", Biden se
referă la țări care rezistă acestei preluări prin financiarizare și
privatizare. În practică, retorica SUA înseamnă promovarea propriei creșteri
economice și a standardelor de viață, menținerea finanțelor și a băncilor ca
servicii publice. În esență, întrebarea este dacă economiile vor fi planificate
de centrele bancare pentru a crea bogăție financiară - prin privatizarea
infrastructurii de bază, a serviciilor publice și a serviciilor sociale, cum ar
fi asistența medicală, pentru a le face monopoluri - sau dacă vor ridica
nivelul de trai și prosperitatea prin menținerea sectorului bancar și prin
crearea de fonduri pentru sănătatea publică, educație, transportul și
comunicațiile utile cetățenilor.
Țara care suferă cele mai mari „daune colaterale" în această
diviziune globală este Germania. Fiind cea mai avansată economie industrială a
Europei, oțelul, produsele chimice, mașinile, automobilele și alte bunuri de
consum germane depind cel mai mult de importurile de gaze, petrol și metale rusești,
de la aluminiu, la titan și paladiu. Cu toate acestea, în ciuda celor două
conducte Nord Stream construite pentru a furniza Germaniei energie ieftină,
Germaniei i s-a cerut să se rupă de gazul rusesc și să se dezindustrializeze.
Aceasta înseamnă sfârșitul preeminenței sale economice. Cheia creșterii
PIB-ului în Germania, ca și în alte țări, este costul consumului de energie pe
lucrător.
Aceste sancțiuni anti-ruse fac ca noul război rece de astăzi să
fie în mod inerent anti-german! Secretarul de Stat american Anthony Blinken a
declarat că Germania ar trebui să înlocuiască gazul rusesc care sosește prin
conductele low-cost, cu gazul lichefiat american la prețuri ridicate. Pentru a
importa acest gaz, Germania va trebui să cheltuiască rapid mai mult de 5
miliarde de dolari pentru a construi capacitatea portuară de a procesa
transportatorii de GNL. Efectul direct și sigur va fi acela de a face industria
germană necompetitivă. Falimentele se vor multiplica, ocuparea forței de muncă
va scădea, iar liderii germani pro-NATO vor impune țării depresie economică
cronică și scăderea nivelului de trai.
Majoritatea
teoriilor politice presupun că națiunile acționează în propriul lor interes. În
caz contrar, ele sunt țări satelit, care nu sunt stăpânele destinului lor.
Germania își subordonează industria și nivelul de trai dictatelor diplomației
americane și interesului propriu al sectorului de petrol și gaze din SUA. O
face în mod voluntar - nu din cauza forței militare, ci din convingerea
ideologică că economia globală trebuie să fie condusă de planificatorii
războiului rece din SUA.
Uneori este
mai ușor să înțelegem dinamica actuală, îndepărtându-ne de propria situație
imediată pentru a examina exemple istorice ale tipului de diplomație politică
care dezbină lumea de astăzi. Cea mai apropiată paralelă pe care o pot găsi
este lupta Europei medievale dintre papalitatea romană și regii germani - ai
Sfântului Imperiu Roman - în secolul al XIII-lea. Acest conflict a divizat
Europa în linii foarte asemănătoare cu cele de astăzi. Mai mulți papi l-au
excomunicat pe Frederic al II-lea și pe alți regi germani, și au mobilizat aliați
pentru a lupta împotriva Germaniei și a controlului acesteia asupra sudului
Italiei și Siciliei.
Antagonismul
Occidentului împotriva Estului a fost declanșat de cruciade (1095-1291), la fel
cum actualul Război Rece este o cruciadă împotriva economiilor care amenință
dominația SUA asupra lumii. Războiul medieval împotriva Germaniei a fost despre
cine ar trebui să controleze Europa creștină: papalitatea, papii devenind
împărați lumești sau conducători seculari ai regatelor individuale care
pretindeau puterea de a-i legitima și accepta moral.
Omologul
Europei medievale la noul Război Rece al Statelor Unite ale Americii împotriva
Chinei și Rusiei a fost separarea Bisericilor de Est și de Vest din 1054.
Cerând un control unipolar asupra creștinătății, Leon al IX-lea a excomunicat
Biserica Ortodoxă centrată în Constantinopol și întreaga populație creștină
care făcea parte din ea. O singură episcopie, Roma, s-a desprins de întreaga
lume creștină a vremii, inclusiv de fostele patriarhii ale Alexandriei,
Antiohiei, Constantinopolului și Ierusalimului.
Această
ruptură a creat o problemă politică pentru diplomația romană: cum să țină toate
regatele Europei occidentale sub controlul său și să pretindă dreptul la
subvenții financiare de la acestea. Acest scop a necesitat subordonarea regilor
seculari autorității religioase papale. În 1074, Grigore al VII-lea a anunțat
27 de dictate papale care descriu strategia administrativă pentru ca Roma să-și
blocheze puterea asupra Europei.
Aceste
cereri papale au o paralelă izbitoare cu diplomația americană de astăzi. În
ambele cazuri, interesele militare și globale implică sublimarea sub forma unui
spirit de cruciadă ideologică pentru a cimenta sentimentul de solidaritate pe
care îl cere orice sistem de dominație imperială. Logica este atemporală și
universală!
Dictatele
papale au fost radicale din două puncte de vedere. În primul rând, ei l-au
ridicat pe episcopul Romei deasupra tuturor celorlalte episcopii, creând astfel
papalitatea modernă. Clauza 3 prevedea că numai papa avea puterea de a învesti
episcopi, deci să numească, să detroneze sau să reinstituie episcopi. Întărind
acest lucru, clauza 25 i-a dat papei dreptul de a numi (sau detrona) episcopi,
nu suverani locali. Iar clauza 12 i-a dat papei dreptul de a-i detrona pe împărați,
după clauza 9, obligând „toți prinții să sărute doar picioarele papei"
pentru a fi considerați suverani legitimi.
În mod
similar, astăzi, diplomații americani pretind dreptul de a desemna cine ar
trebui să fie recunoscut ca șef de stat al unei națiuni. În 1953, l-au
răsturnat pe liderul ales al Iranului și l-au înlocuit cu dictatura militară a
Șahului. Acest principiu oferă diplomaților americani dreptul de a sponsoriza
„revoluțiile colorate" pentru schimbarea regimului, cum ar fi
sponsorizarea dictaturilor militare latino-americane, care creează oligarhii de
tip client, pentru a servi intereselor comerciale și financiare ale SUA.
Lovitura de stat din 2014 din Ucraina este doar cea mai recentă exercitare a
acestui drept al Statelor Unite de a numi și de a demite lideri.
Mai recent,
diplomații americani l-au numit pe Juan Guaidó în funcția de șef de stat al
Venezuelei în locul președintelui ales și au predat rezervele de aur ale
acestei țări. Președintele Biden a insistat ca Rusia să-l concedieze pe Putin și
să pună în locul său un lider mai pro-AMERICAN. Acest „drept" de a alege
șefii de stat a fost o caracteristică constantă a politicii SUA încă din lunga
sa istorie de interferență politică în afacerile politice europene de la cel
de-al Doilea Război Mondial.
A doua
trăsătură radicală a dictatelor papale a fost că au exclus orice ideologie și
politică care se abate de la autoritatea papală. Clauza 2 prevedea că numai
Papa putea fi numit „Universal". Orice dezacord a devenit, prin definiție,
eretic. Clauza 17 prevedea că nici un capitol sau carte nu poate fi considerată
canonică fără autoritatea papală.
O cerere
similară cu cea formulată de ideologia actuală a SUA a „piețelor libere"
financiarizate și privatizate, adică dereglementarea puterii guvernamentale de
a modela economiile care ar avea alte interese decât cele ale elitelor
financiare și corporative centrate pe SUA.
Cererea de
universalitate în Noul Război Rece de astăzi este ascunsă în limbajul
„democrației". Dar definiția democrației în noul Război Rece de astăzi
este pur și simplu „pro-SUA", și mai precis privatizarea neoliberală ca o
nouă religie economică sponsorizată de SUA. Această etică este considerată o
„știință", la fel ca și premiul cvasi-Nobel pentru economie. Acesta este
eufemismul modern pentru economia neoliberală a Școlii din Chicago, programele
de austeritate ale FMI și favoritismul fiscal pentru cei bogați.
Dictatele
Papale au definit o strategie de blocare a controlului unipolar asupra
regatelor seculare. Ei afirmă prioritatea papei asupra regilor lumii, în
special asupra împăraților Sfântului Imperiu Roman. Clauza 26 le dă papilor
puterea de a excomunica pe oricine „nu este împăcat cu Biserica Romană".
Acest principiu implica clauza 27, care îi permitea papei să „absolve supușii
de fidelitatea lor față de oamenii răi". Acest lucru a încurajat versiunea
medievală a „revoluțiilor colorate" pentru a aduce schimbarea regimului.
Ceea ce a
unit țările în această solidaritate a fost antagonismul față de societățile
care nu sunt supuse controlului papal centralizat - necredincioșii musulmani
care dețineau Ierusalimul, dar și catharii francezi și oricine altcineva
considerat eretic. Mai presus de toate, a existat ostilitate față de regiuni
suficient de puternice pentru a rezista cererilor papale de tribut financiar.
Astăzi,
echivalentul unei astfel de puteri ideologice de a excomunica ereticii care
rezistă cererilor de ascultare și tribut ar fi Organizația Mondială a
Comerțului, Banca Mondială și FMI, care dictează practicile economice și
stabilesc „condiționalități" pe care toate guvernele membre trebuie să le
urmeze, sub imperiul sancțiunilor SUA - versiunea modernă a excomunicării
țărilor care nu acceptă suzeranitatea SUA. Clauza 19 din dictate prevedea că
papa nu poate fi judecat de nimeni - la fel cum astăzi, Statele Unite refuză
să-și supună acțiunile la hotărârile Curții Internaționale de Justiție (CIJ).
În mod similar, astăzi, dictatele Statelor Unite prin intermediul NATO și al
altor organisme (cum ar fi FMI și Banca Mondială) ar trebui să fie urmărite de
sateliții lor fără opoziție. După cum a spus Margaret Thatcher despre
privatizarea sa neoliberală care a distrus sectorul public britanic, „There Is
No Alternative" (TINA).
Punctul meu
de vedere este să subliniez analogia dintre sancțiunile pe care Statele Unite
le impun astăzi tuturor țărilor care nu își urmează propriile cerințe
diplomatice. Sancțiunile comerciale sunt o formă de excomunicare. Ele
inversează principiul Tratatului de la Westfalia din1648, care a făcut ca
fiecare țară și liderii săi să fie independenți de interferențele străine.
Președintele Biden caracterizează amestecul SUA ca asigurând noua sa antiteză
între „democrație" și „autocrație". Așa cum ziceam mai sus, prin
democrație, el presupune o oligarhie clientelară controlată de SUA, care
creează bogăție financiară prin reducerea nivelului de trai al lucrătorilor,
spre deosebire de economiile publice/private mixte care vizează promovarea
standardelor de viață și a solidarității sociale.
Așa cum am
menționat, prin excomunicarea Bisericii Ortodoxe centrate în Constantinopol și
a populației sale creștine, Marea Schismă a creat fatidica linie religioasă de
demarcație care a separat „Occidentul" de „Răsărit" în ultimul
mileniu. Această diviziune a fost atât de importantă încât Vladimir Putin a
citat-o în discursul său din 30 septembrie 2022, pentru a descrie ruptura
actuală cu economiile occidentale centrate pe Statele Unite și NATO.
În secolele
al XII-lea și al XIII-lea, cuceritorii normanzi ai Angliei, Franței și altor
țări, precum și regii germani, au protestat în mod repetat, au fost
excomunicați de mai multe ori, dar în cele din urmă au cedat cererilor papale.
Abia în secolul al XVI-lea, Martin Luther, Ulrich Zwingli și Henric al VIII-lea
au creat în cele din urmă o alternativă protestantă la Roma, făcând astfel
creștinismul occidental multipolar.
De ce a
durat atât de mult? Răspunsul este că cruciadele au oferit un centru de
greutate ideologic organizatoric. Aceasta a fost analogia medievală cu Noul
Război Rece de astăzi între Est și Vest. Cruciadele au creat un focar spiritual
de „reformă morală" mobilizând ura împotriva „celuilalt" - Estul
musulman și al evreilor și creștinilor din ce în ce mai europeni, care se
despărțeau de sub controlul roman. Aceasta a fost analogia medievală cu
actualele doctrine neoliberale ale „pieței libere" ale oligarhiei
financiare americane și ostilitatea acesteia față de China, Rusia și alte
națiuni care nu urmează această ideologie.
În actualul
Nou Război Rece, ideologia neoliberală a Occidentului mobilizează frica și ura
față de „celălalt", demonizând națiunile care urmează o cale independentă
ca „regimuri autocratice". Rasismul categoric este încurajat împotriva
unor popoare întregi, după cum reiese din rusofobie și „Cancel Culture -
Anularea Culturii", care sunt în prezent agresive în Occident.
Așa cum
tranziția multipolară a creștinătății occidentale a necesitat alternativa
protestantă a secolului al XVI-lea, ruperea inimii Eurasiei cu Occidentul NATO
centrat pe bănci, trebuie consolidată printr-o ideologie alternativă cu privire
la modul de organizare a economiilor mixte publice/private și a infrastructurii
lor financiare.
Bisericile
medievale din Occident au fost mobilizate pentru a contribui la alte subvenții
acordate papalității pentru războaiele pe care le-a purtat împotriva
conducătorilor care s-au opus cererilor papale. Anglia a jucat rolul de mare
victimă pe care Germania îl joacă astăzi. Taxele uriașe englezești, aparent percepute
pentru a finanța cruciadele, au fost deturnate pentru a lupta împotriva lui
Frederic al II-lea, Conrad și Manfred I din Sicilia. Această delapidare a fost
finanțată de bancherii papali din nordul Italiei și transformată în datorii
regale transferate întregii economii.
Baronii
Angliei au purtat un război civil împotriva lui Henric al III-lea în anii 1260,
punând capăt complicității sale de a sacrifica economia la cererile papale.
Ceea ce a
pus capăt puterii papalității asupra altor țări a fost sfârșitul războiului său
împotriva Estului. Când cruciații au pierdut Acra, capitala Ierusalimului, în
1291, papalitatea a pierdut controlul asupra creștinătății. Nu mai era
„rău" de luptat, iar „binele" își pierduse centrul de greutate și
coerența. În 1307, francezul Filip al IV-lea a confiscat averea marelui ordin
bancar militar al Bisericii, cel al templierilor Templului din Paris. Alți
conducători au naționalizat averile templierilor, iar sistemele monetare au
fost îndepărtate din mâinile Bisericii. Fără un dușman comun definit și
mobilizat de Roma, papalitatea și-a pierdut puterea ideologică unipolară asupra
Europei occidentale.
Echivalentul
modern al respingerii templierilor și al finanțării papale ar fi ca țările să
se retragă din noul Război Rece american. Ei ar respinge standardul dolarului
și sistemul bancar și financiar american, ceea ce se întâmplă pe măsură ce tot
mai multe țări văd Rusia și China nu ca adversari, ci ca prezentând
oportunități mari de beneficii economice reciproce.
Dizolvarea
Uniunii Sovietice în 1991 a promis sfârșitul Războiului Rece. Pactul de la
Varșovia a fost dizolvat, Germania a fost reunificată, iar diplomații americani
au promis sfârșitul NATO, pentru că amenințarea militară sovietică nu mai
exista. Liderii ruși au cedat speranței că, așa cum a exprimat președintele
Putin, va fi creată o nouă economie paneuropeană de la Lisabona la Vladivostok.
Germania, în special, a trebuit să ia inițiativa de a investi în Rusia și de
a-și restructura industria în conformitate cu principii mai eficiente. Rusia ar
plăti pentru acest transfer de tehnologie prin furnizarea de gaze și petrol,
precum și nichel, aluminiu, titan și paladiu.
Nu s-a
intenționat ca NATO să fie extins până la punctul de a amenința cu un Nou
Război Rece, cu atât mai puțin să sprijine Ucraina, recunoscută drept cea mai
coruptă cleptocrație a Europei, condusă de partide extremiste care se
identifică cu însemnele naziste germane.
Cum se
explică faptul că potențialul aparent logic de câștig reciproc dintre Europa de
Vest și fostele economii sovietice s-a transformat într-o sponsorizare a
cleptocrațiilor oligarhice? Distrugerea gazoductului Nord Stream rezumă această
dinamică în câteva cuvinte. Timp de aproape un deceniu, Statele Unite au cerut
în mod constant Germaniei să nu se mai bazeze pe energia rusă. Aceste
solicitări au fost respinse de Gerhard Schroeder, Angela Merkel și liderii de
afaceri germani. Ei au subliniat logica economică evidentă a unui schimb
reciproc de bunuri fabricate în Germania pentru materii prime rusești. Problema
SUA a fost cum să împiedice Germania să aprobe conducta Nord Stream 2.
Victoria
Nuland, președintele Biden și alți diplomați americani au demonstrat că
modalitatea de a face acest lucru este de a incita la ură față de Rusia. Noul
Război Rece a fost prezentat ca o nouă cruciadă. Acesta este modul în care
George W. Bush a descris atacul SUA asupra Irakului pentru a confisca puțurile
sale de petrol. Lovitura de stat sponsorizată de SUA în 2014 a creat un regim
ucrainean marionetă care a petrecut opt ani bombardând provinciile estice
vorbitoare de limbă rusă. Prin urmare, NATO a determinat un răspuns militar
rusesc. Incitarea a reușit, iar răspunsul rus dorit a fost etichetat în mod
corespunzător drept o atrocitate neprovocată. Protecția civililor a fost
descrisă în mass-media sponsorizată de NATO ca fiind atât de ofensivă încât
merită sancțiunile comerciale și investiționale care au fost impuse din
februarie. Asta înseamnă o cruciadă.
Rezultatul
este că lumea este împărțită în două tabere: NATO centrat pe SUA și respectiv,
coaliția eurasiatică emergentă. Un efect secundar al acestei dinamici a fost
acela de a lăsa Germania în imposibilitatea de a urmări politica economică a
relațiilor comerciale și de investiții reciproc avantajoase cu Rusia (și poate
și cu China). Cancelarul german Olaf Scholz se află săptămâna aceasta în vizită
în China pentru a-i cere să-și dezmembreze sectorul public și să înceteze
subvenționarea economiei sale, în caz contrar Germania și Europa urmând să
impună sancțiuni asupra comerțului cu China. Nu există nicio șansă ca China să
poată satisface această cerere ridicolă, atâta timp cât Statele Unite sau orice
altă economie industrială continuă să subvenționeze propriul sector de
microcipuri și alte sectoare-cheie. Consiliul German pentru Relații Externe
este o aripă neoliberală „libertariană" a NATO care cere
dezindustrializarea Germaniei și dependența acesteia de Statele Unite pentru
comerțul său, cu excluderea Chinei, Rusiei și aliaților lor. Acesta promite
astfel să fie ultimul cui în sicriul economic al Germaniei.
Un alt
produs secundar al Noului Război Rece din SUA a fost de a pune capăt oricărui
plan internațional de a opri încălzirea globală. Una dintre pietrele de temelie
ale diplomației economice americane este că companiile sale petroliere și cele
ale aliaților săi din NATO controlează aprovizionarea globală cu petrol și gaze
- adică reduc dependența de combustibilii pe bază de carbon. Acesta este scopul
războiului NATO din Irak, Libia, Siria, Afganistan și Ucraina. Nu este la fel
de abstract ca „Democrații versus Autocrații." Este vorba despre
capacitatea Statelor Unite de a dăuna altor țări prin perturbarea accesului
acestora la energie și la alte nevoi de bază.
Fără
narațiunea „bine versus rău" a Noului Război Rece, sancțiunile americane
își vor pierde rațiunea de a fi în acest atac american asupra protecției
mediului și asupra comerțului reciproc dintre Europa de Vest și Rusia și China.
În acest context, are loc lupta de astăzi din Ucraina, care va fi doar primul
pas într-o luptă de 20 de ani pe care Statele Unite intenționează să o ducă
pentru a împiedica lumea să devină multipolară. Acest proces va bloca Germania
și Europa, ce vor fi aflate în dependență de aprovizionarea cu GNL din SUA.
Trucul este
să încercăm să convingem Germania că ar fi dependentă de Statele Unite pentru
securitatea sa militară. Germania trebuie cu adevărat protejată de războiul SUA
împotriva Chinei și Rusiei care marginalizează și „ukrainizează" Europa.
Guvernele
occidentale nu au cerut încetarea negociată a acestui război, deoarece nu a
fost declarat nici un război în Ucraina. Statele Unite nu declară război
nicăieri, deoarece acest lucru ar necesita o declarație a Congresului în
conformitate cu Constituția Statelor Unite ale Americii. Astfel, armatele
Statelor Unite și NATO au bombardat, au organizat revoluții colorate, au
intervenit în politica internă (făcând învechite Tratatele de la Westfalia din
1648) și au impus sancțiunile care au sfâșiat Germania și vecinii săi europeni.
Cum pot
negocierile să „pună capăt" unui război care fie nu are declarație de
război, fie este o strategie pe termen lung de dominație unipolară totală a
lumii?
Răspunsul
este că nu se poate pune capăt până când nu se va înlocui o alternativă la
actualul set de instituții internaționale centrate pe SUA. Acest lucru necesită
crearea de noi instituții care să reflecte o alternativă la viziunea
neoliberală centrată pe bancă, conform căreia economiile ar trebui privatizate
cu planificarea dictată de către centrele financiare. Rosa Luxemburg a
caracterizat alegerea ca fiind între socialism și barbarie. Am schițat dinamica
politică a unei alternative în cartea mea recentă, „Destinul
civilizației".
Michael
Hudson
Michael
Hudson este economist american, profesor de economie la Universitatea
Missouri-Kansas City și cercetător la Institutul de Economie Levy din Bard
College, fost analist de pe Wall Street, consultant politic, comentator și
jurnalist.
Comentarii
Trimiteți un comentariu