UCRAINA
O trecere in revista a istoriei tumultoase a Ucrainei.
Se impunea totusi, din respect
pentru unul din simbolurile dragi lor, sa fie amintit si numele, de legenda, al
Hatmanului Bogdan Hmelnitzki cel care, in fruntea cazacilor sai, a condus intre
1648-1657 rascoala pentru iesirea de sub dominatia poloneza
Ucraina, identitate
naţionalã şi rãzboi istoriografic
Autor: Irina Manea
O ţarã frontierã situatã la
confluenţa dintre UE şi Rusia, o fostã republicã sovieticã cu o populaţie de 46
de milioane de locuitori, independentã din 1991, cunoscutã în afara graniţelor
prin stereotipii de genul „grânarul fostei URSS”, „catastrofa de la Cernobîl”,
„criza gazelor” sau „revoluţia portocalie”, Ucraina încearcã sã-şi construiascã
o identitate.
Dificultatea de a gãsi aceastã
identitate provine din faptul cã mult timp Ucraina a fost fragmentatã între
imperiile Rus şi Austro-Ungar, frontierele actuale fiind trasate de Iosif
Stalin. Este drept cã ideile naţionaliste îşi fac loc şi aici în secolul al
XIX-lea, dar abia dupã dezmembrarea URSS Ucraina devine independentã, exceptând
o scurtã perioadã între 1917 şi 1920.
Se pune accent deosebit pe o unitate
culturalã şi lingvisticã în ultimul deceniu, întrucât ucraineana devine limba
principalã din şcoli şi se invocã tot mai mult figura poetului Taras Şevcenko,
considerat cel care a creat limba ucraineanã şi conceptul naţiunii ucrainene.
În 2004 ţara pare cã ia cotitura proocidentalã
prin „revoluţia portocalie”, dar Viktor Iuşcenko, eroul acestei revoluţii,
înregistreazã o cãdere în opţiunile aleagatorilor.
Glorificarea combatanţilor
antisovietici şi încercarea de a determina recunoaşterea foametei din anii 30
drept un genocid orchestrat de ruşi au amplificat divergenţele dintre vestul
naţionalist şi estul pro-rus. Vom încerca sã trasãm câteva repere cronologice
şi apoi sã relevãm conflictele dintre şcolile istoriografice care abordeazã
istoria unei identitãţi problematice cum este cea ucraineanã.
Cronologie
Statalitatea ucraineană are o
istorie mai veche, dar şi aceasta este cu mari întreruperi temporale şi cu încă
mai mari semne de întrebare. Primele dintre ele este puse chiar în faţa
denumirii statului, poporului şi a provenienţei sale. Toponimicul „Ucraina” nu
era denumirea unei ţări, ci a unei regiuni sau, mai exact, astfel era arătată
poziţia ei geografică.
„Ucraina”(cuvînt derivat din
„u kraia” sau „okraina”), din limba rusă, se traduce: „la periferie”, „la
margine” sau pur şi simplu „periferie”. Rădăcina acestui cuvînt este „krai” –
„margine”.
Teritoriul a fost un important centru
de culturã slavã timpurie în Evul Mediu. Istoricul Gruşevski a afirmat că
oraşul Kiev a fost fondat în perioada în care zona traversată de cursul
mijlociu al Niprului era parte a statului
Hazaria, pornind însã de la legende, nepãstrându-se vreo atestare
documentarã.
Hazari au pierdut Kievul în 882, oraşul fiind cucerit de conducătorul
vareg Oleg, care a pus bazele dinastiei
Rurikide. În acea perioadă, teritoriul Ucrainei era locuit de mai multe
triburi slave (polanii, drevlianii, severianii, ulicii, tiverianii, croaţii
albi şi dulebeţii).
Kievul
era plasat la intersecţia unor importante rute comerciale şi a prosperat ca
centru politico-economic al Rusiei Kievene.
Cunoscut
şi sub numele de Rutenia, Rusia Kieveanã
era în secolul al XI-lea cel mai vast stat european.
Numele
de „Ucraina” îl gãsim pentru prima datã în cronicile din secolul al XII-lea. Acceptarea creştinismului a avut loc în 988, factorul hotărâtor al procesului
de creştinare al Rusiei Kievene a fost domnia
marelui cneaz Vladimir cel Mare.
Fundamentele legale ale slavilor de răsărit au
fost puse de Iaroslav I cel Înţelept,
cel care a publicat colecţia de legi Pravila rusă, legi care au rezistat
ocupaţiei lituanieno-polone a teritoriilor rutene.
În 1169, Kievul a fost jefuit de cnezatul Vladimirului,
pentru ca mai apoi să fie pustiit de atacurile cumanilor şi mongolilor din
secolele al XII-lea şi al XIII-lea, care subjugã în cele din urmă toate
statele de pe teritoriul Ucrainei (1239–1240).
Unul dintre statele succesoare a fost Galiţia-Volînia, care intrã în conflict cu Regatul Poloniei şi Marele Ducat al Lituaniei.
În timpul secolului al XIV, Polonia şi Lituania au purtat o serie de războaie
împotriva mongolilor, iar cea mai mare parte a Ucrainei a trecut sub controlul
acestor două puteri.
După actul de unire dintre Polonia şi Lituania (Lublin, 1569), regiunea a fost
colonizată cu polonezi, germani, armeni şi evrei.
Ucraina a trecut sub administrarea poloneză, devenind parte
a teritoriilor Coroanei poloneze. Ţăranii
ruteni (ucraineni, dar şi de alte naţionalităţi), care au fugit pentru a nu
ajunge iobagi, au devenit cunoscuţi cu numele de cazaci, care au întreprins în
1648, revolta care s-a dezvoltat într-un adevărat război de independenţă.
Precursorul
statului ucrainean contemporan (Armata
Zaporijiană) a căutat să se pună sub protecţia Rusiei prin semnarea
unui tratat în 1654, Tratatul de la
Pereiaslav, prin care cazacilor le
era recunoscută autonomia internă.
Guvernarea directă a ţarilor a
înlocuit treptat, de-a lungul a mai multor decenii, statutul de autonomie al
Ucrainei.
După Împărţirile Poloniei din 1772, 1793 din 1795, Galiţia a
trecut sub administraţia Austro-Ungariei, restul Ucrainei revenind
Rusiei.
Dupã primul rãzboi mondial, în care Teritoriul Ucrainei a fost teatrul
de luptă al armatelor Imperiului German,
Austro-Ungre, a Armatei Roşii bolşevice, a „albilor” lui Denikin, a celei
poloneze şi a anarhiştilor lui Nestor Mahno, liderii polonez, Józef Piłsudski
şi ucrainean, Simon Petlura, au semnat
Tratatul de la Varşovia din 1920, prin care s-a încercat
alungarea bolşevicilor din Ucraina în
timpul Operaţiunii „Kiev”, operaţiune nereuşitã.
Mai mult, dupã Tratatul de la Riga din martie 1921
teritoriile ucrainene de la vest de râul Zbruci au fost încorporate în A doua Republică Poloneză, iar
restul a devenit parte a URSS-ului
ca RSS Ucraineană.
În perioada interbelicã s-a încercat punerea în aplicare a
unui program intens de ucrainizare: dezvoltarea rapidă a sistemului de
învăţământ în limba ucraineană, noi edituri şi publicaţii în limba ucraineană,
folosirea limbii ucrainene a fost încurajată la toate nivelurile, a fost
înfiinţată biserica ortodoxă naţională autocefală ucraineană.
Colectivizarea
a afectat profund Ucraina, sovieticii colectatând în unele cazuri cantităţi
atât de mari de cereale din hambarele fermelor colective, încât foametea a
devenit un fenomen răspândit la nivel naţional. Perioada industrializării şi
colectivizării a coincis cu o vastă campaniei împotriva „deviaţiilor
naţionaliste”, care s-a tradus în Ucraina printr-un atac făţiş împotriva
elitelor politice şi culturale.
Odată cu stoparea politicii de indigenizare în 1931, a fost
declanşată rusificarea tuturor sectoarelor vieţii ucrainene.
În
cel de-al doilea rãzboi mondial ucrainenii au participat la unele
dintre cele mai mari bătălii ale celui de-al Doilea Război Mondial, precum
încecuirea de la Kiev din 1941, asediul Odesei sau forţarea Niprului din 1943.
În primele decenii după încheierea
războiului, RSS Ucraineană nu numai
că a depăşit toate nivelurile producţiei industriale interbelice, dar a devenit
vârful de lance al puterii sovietice.
Ucraina
şi-a proclamat independenţa pe 24 august 1991, ca urmare a procesului de
disoluţie a Uniunii Sovietice şi a devenit unul dintre membrii fondatori ai
CSI. Prima constituţie postsovietică a fost adoptată pe 28 iunie 1996.
Istoriografie
Cam atât despre momentele cheie din
istoria teritoriului ucrainean. Întrebarea este dacã acestea permit extragerea
unei esenţe etnice ucrainene.
Interpretãrile istorice şi istoriografia unei statalitãţi problematice au o
mare influenţã asupra construirii unei identitãţi naţionale, mai ales în cazul
slavilor de est, unde contestãrile sunt înflãcãrate din momentul dezintegrãrii
URSS.
Elitele ruseşti şi chiar
majoritatea ruşilor nu considerã Ucraina sau Belarusul ţãri strãine. Şcolile
sovietofilã şi rusofilã ridicã Rusia la rang de naţiune primordialã şi acceptã
ideea unui transfer de putere dupã colapsul Rusiei kievene cãtre Vladimir-Suzdal,
Moscova şi Imperiul Rus. Acest „translatio imperii” este conceptul cheie al
celor douã şcoli.
Diferenţa
dintre ele constã în faptul cã şcoala sovieticã permite o oarecare acceptare
a entitãţilor naţionale ucraineanã şi bielorusã. Dar conform doctrinei
sovietice, ucrainenii s-au nãscut dupã colapsul Rusiei kievene şi în toatã
istoria lor au aspirat la reuniunea cu Rusia, care s-a concretizat în 1654 în
Tratatul de la Pereyaslav. Prin urmare, independenţa ţãrii era ceva nenatural,
împotriva firii.
Rusofilii îi definesc pe ucraineni ca pe o grupare regionalã
rusã. În
Ucraina aceste şcoli au aderenţi doar în rândul Partidului Comunist şi
organizaţiilor panslaviste. Celelate douã şcoli istoriografice care intrã în
discuţie sunt cea ucrainofilã şi cea est-slavã, prima prin excelenţã
naţionalistã, iar a doua mai degrabã o reacţie la politizãrile istoriei
ucrainene.
Deşi
cei doi preşedinţi centrişti care au condus ţara pânã în 2004, Leonid Krawchuk şi Leonid Kuchima, au susţinut
viziunea naţionalistã în sistemul educaţional şi militar, ei au fost
mai degrabã est-slavişti. Cãt despre Viktor Iushcenko, el a întãrit poziţia
ucrainofilã.
Lupta
pentru moştenirea Rusiei kievene are un impact profund asupra tuturor
aspectelor percepţiei culturale, conştiinţei istorice sau mitologiei naţionale
ruse şi ucrainene.
Şcolile ucrainofilã, rusofilã
şi sovieticã
se bazeazã însã pe realitatea incontestabilã a unitãţii Rusiei kievene, care
de fapt a fost, conform istoricului Jaroslaw Pelenski, „o entitate politicã
laxã, slab definitã şi eterogenã în care loialitatea triburilor era
inseparabilã de teritoriul local”. Asta nu a stopat însã mitologizarea.
În tradiţia rusofilã ucrainenii îşi fac apariţia abia prin
secolul al XVII-lea, dupã ruperea unitãţii slavilor de est odatã cu prãbuşirea
Rusiei kievene.
Se
presupune cã istoria slavilor de est
ar trebui tratatã ca un tot organic. Şcoala sovieticã continuã de fapt tradiţia
imperialistã, dar cu ceva balast comunist. Ea propune o origine din
„drevnerusskaia narodnost”, care se referã de fapt tot la ruşi şi promoveazã o
inegalitate temporalã între cele douã naţii, apariţia Ucrainei pe scena
politicã fiind limitatã la secolul al XIV-lea, pânã la reunificarea din 1654.
Partidul
Comunist şi Partidul Progresist Socialist pun accent pe o uniune care sã
renascã fosta URSS.
Volodymir
Mukhin, şeful comitetului parlamentar de apãrare şi securitate, subliniazã
parteneriatul strategic cu Rusia din considerentul cã ambele provin din acelaşi
stat. Mixtura de panslavism şi internaţionalism comunist este similarã celei
promovate de Lukashenka în Belarus.
Elita culturalã şi politicã ucraineanã este
însã dominatã de şcoala ucraineanã, de viziunea liberalã şi de
centru-dreapta. Dominaţia sa este susţinutã şi de rolul disproporţionat pe care
îl joacã vestul şi centrul Ucrainei, incluzând capitala Kiev.
Diaspora ucraineanã este iarãşi
foarte apropiatã de aceastã şcoalã criticatã de mult ori în Occident pentru
ultranaţionalism.
De altfel, diaspora este prima care începe sã producã lucrãri contestatare
ale viziunii sovietice, de pildã Orest Subtelny, care publicã la Toronto în
1988 „Ukraine. A History”. Revendicarea moştenirii kievene face parte dintr-un
efort mai amplu de a depãşi complexul de inferioritate hrãnit de politicile
ţariste şi sovietice.
Aşadar întâlnim opinii ca cea a istoricului
Mykhailo Braichevsky, care spune cã „Rusia
kieveanã este leagãnul ucrainean pentru cã Rusia kieveanã reprezintã primul
regat ucrainean”, al doilea regat fiind cel al prinţului Danylo Halytskyi,
Galiţia-Volînia.
Poporul rus îşi are rãdãcinile în
teritoriul geografic ucrainean, în Kiev, Chernihiv sau Periaslav, de unde a migrat spre nord.
Aşadar ucrainenii se rãzbunã
printr-o inversare de perspectivã, ei devenind acum fraţii mai mari ai
ruşilor. În ambele şcoli se pare însã cã miturile şi ideologizãrile creazã baza
consolidãrii unei naţiuni din punct de vedere politic şi cultural.
Ucraina este redescoperitã şi
reconstruitã prin Rusia Kieveanã, care apare ca punct de reper fundamental în
toate manualel şcolare începând cu 1991, alãturi de culturi şi
state slave şi preslave şi mai vechi, reprezentând o naţionalizare
atotcuprinzãtoare a istoriei. Ucraina este prin urmare capabilã de a-şi fãuri o
existenţã geopoliticã independentã de Rusia, fapt urmãrit prin aspiraţia spre
apartenenţa la UE.
O
poziţie intermediarã gãsim în şcoala
est-slavã, care pretinde depãrtarea de exclusivismul rusofil, care
neagã existenţa ucrainenilor şi bieloruşilor ca entitãţi etnice separate de
ruşi, sau ucrainofil, care naţionalizeazã la modul absolut toatã istoria Rusiei
kievene.
Poziţia centristã şi natura
eclecticã a acestei şcoli sunt un produs al legãturilor istorice cu Rusia şi al
regionalismului ucrainean. Slaviştii estici propun o estompare a distincţiilor
dintre cele douã popoare, dar şi o apropiere faţã de Europa, mizând pe poziţia
Ucrainei ca liant între cele douã.
Aceastã
viziune are mulţi aderenţi din rândul partidelor democrate naţionale tocmai
pentru cã propune o egalitate între
slavii de est, susţinând cã Rusia kieveanã este locul de baştinã şi a ruşilor,
şi a ucrainenilor, şi a bieloruşilor.
Egalitatea ruso-ucraineanã este un reper esenţial în politica
faţã de Federaţia Rusã, ea presupunând un pragmatism similar celui al lui
Kuchma, care a trecut de la platforma pro-rusã de pe care a fost ales în 1994
la platforma pro-NATO, care l-a ajutat în obţinerea recunoaşterii legislative
şi executive a graniţelor Ucrainei în 1997-99.
Şi
totuşi, aderarea la şcoala est-slavã
se traduce în dezideratul integrãrii Ucrainei împreunã cu Rusia în „Europa”,
ceea ce este greu de acceptat şi pentru politica
centristã (de exemplu Partidul Regiunilor) şi pentru Rusia.
Sub Iushcenko obiectivul strategic al
integrãrii euro-atlantice devine mai clar formulat decât în perioada
oscilaţiilor din politica externã ale lui Kuchima, ceea ce presupune şi o
ieşire mai pronunţatã din sfera de influenţã rusã.
Ca proiect istoriografic, perspectiva şcolii est-slave se remarcã
prin lipsa de radicalism şi o încercare de eliberare de politizãri şi
mitificãri, dar din pãcate este greu de aplicat la o naţiune independentã de
atât de puţin timp şi în curs de formare identitarã, pentru cã dominaţia
rusofiliei şi sovietismului a provocat o reacţie la fel de extremã, menitã sã
contracareze orice tentativã de anulare a unei moşteniri istorice pe care
poporul ucrainean se vede obligat sã o asume şi sã o apere în vederea
construcţiei politice şi culturale a etnicitãţii.
Comentarii
Trimiteți un comentariu