„NOUA ORDINE AMERICANĂ” ÎN „SECOLUL ASIEI”De Solid News martie 27, 2022
PAX AMERICANA DUPĂ PAX AMERICANA?
Pe data de 24 martie 2022, la Bruxelles, Președintele SUA,
Joe Biden, a descins, în calitate de
lider global autoproclamat, pentru a avea întâlniri la nivel înalt cu
reprezentanții statelor
NATO, UE și G7, după ce cu o zi înainte anunțase nașterea unei noi
ordini mondiale americane din cenușa vechii ordini… tot americană.. Vechea ordine
americană, neoliberală și neoconservatoare, disciplinase, cu prețul sângelui și cu sprijinul involuntar al internaționalismului bolșevic, haosul rămas după decesul ordinii
mondiale europene de tip colonial-conservator. Ambele fuseseră ordini seculare
inspirate de cultura creștină a protagoniștilor globali,
având în centrul său conceptele „pământului făgăduit”, al damnării și salvării, al Mântuitorului și al poruncilor
divine. Diferența a constat în aceea că europenii, în majoritate catolici și ortodocși, fideli ai Dumnezeului milostiv din Noul Testament, și-au promovat
ordinea cu argumentul ipocrit al milei și al iubirii față de popoarele „înapoiate” pe care le-au
colonizat într-un cadru
„multilateral” numit „concert al națiunilor”, în timp ce americanii, la origine europeni protestanți, adepți ai Dumnezeului
războinic și răzbunător din Vechiul Testament, au creat o ordine cinică, circumscrisă de logica
exclusivistă a puterii, preferabil
unipolare, potrivit căreia cele mai vaste libertăți puteau fi practicate în baza regulilor
definite și aplicate
potrivit cu rațiunea… celui mai puternic („tablele legii
americane” și „pax
americana”).
Prin declarația sa de ultimă oră, Președintele SUA a admis că această ordine a ajuns a fi obsolită, neviabilă și de neapărat, anticipând că viitoarea
ordine va costa, de asemenea, vieți, sânge și suferințe (ceea ce deja
se vede), precum și că va fi tot o ordine
condusă și, se subînțelege, creată de America.
Această ordine americană după ordinea americană, care va
deveni, desigur, „noua normalitate”, sugerează că „marea resetare” va avea natura unei „revoluții ghepardiene”, respectiv va face ca totul să se schimbe
pentru ca totul să rămână neschimbat.
SUA este, așadar, pornită să demoleze lumea pe care ea a creat-o („Lumea creată de America”, este titlul unei faimoase cărți a
neoconservatorului american Robert Kagan, fondatorul „Proiectului pentru un nou secol american”) pentru ca, din
molozul rezultat, să se ridice o altă lume cu o arhitectură tot de concepție americană. Avem de a face cu o expresie a teoriei „deconstrucției constructive”, pe care un alt
mare politolog, de astă dată rus, Serghey Karaganov o evocă pentru a descrie strategia
actuală a „Rusiei putiniste”. Potrivit lui Karaganov, refuzată, bruscată și umilită de occidentul euro-atlantic, Rusia își demolează instituțiile create în încercarea de a-și asuma o
identitate compatibilă cu valorile
occidentale, după decesul ordinii mondiale bipolare, pentru a deveni, în acord
cu tradițiile sale, stâlp de rezistență al unei ordini
orientale.
Contrar aparențelor, Rusia și SUA se află, așadar, pe drumuri
convergente (să revină, oare, „teoria convergențelor” formulată în anii Războiului rece, de Herbert Marcuse?),
fiecare dorind să moară spre a renaște tot ca actor global, dar cu chip mai asiatic. În încercarea de a
decupla lumea „dictaturilor
putiniste” de cea a „democrațiilor soroșiste”, așa cum și Imperiul roman
a fost împărțit în două atunci când un singur împărat nu îl mai putea
conduce în forma lui
integrală, Joe Biden
creează, fără să știe, o ordine
putinistă în partea de imperiu rezervată puterii
americane; în timp ce
Vladimir Putin remodelează Rusia pentru a
o integra cât mai bine în alianța strategică cu China, dar și cu celelalte
puteri asiatice. „Secolul Asiei” pare a se ridica precum un nor care acoperă lupta dintre fragmentele în care s-a rupt
Europa cea Mare, de la Bering la Bering. Pe porți diferite, Rusia și SUA intră în „secolul Asiei”; ceea ce, fiecare în felul său, amândouă au dorit să îl evite.
În cazul vechii ordini europene și a celei vechi (în prezent
muribunde) americane, pacea lumii ca obiectiv suprem al oricărei ordini mondiale, a fost concepută prin organizarea
raporturilor între actorii statali și nestatali, precum și a legăturilor lor cu
bunurile constitutive ale naturii înconjurătoare, potrivit concepțiilor culturale determinate de convingerile lor moral religioase
(în speță iudeo-creștine);
convingeri avându-și originea în modul de organizare tradițională a familiilor
lor, la rându-i influențat de
variabilele geografiei, care le-a calibrat viața cotidiană. Respectivele
concepții au reușit să se impună, însă, numai întrucât promotorii
lor, veri culturali, ambii membri ai marii familii creștine, au avut la
dispoziție
superioritatea în materie de
putere: economică, militară, politică, demografică (demografia este „mama istoriei”) și cultural-morală (a se vedea, de
pildă, forța de atracție a „visului american”).
Dacă „pax americana” se transformă din
ordine în dezordine și se cere înlocuită este, în mod normal din
două motive: prin instrumentele sale specifice, de acum prea mult
uzate, inclusiv ca urmare a neîncrederii crescânde a lumii în justețea,
aplicabilitatea și durabilitatea regulilor jocului pe care le-a stabilit, America
nu mai oferă criterii de
coeziune ansamblului mondial și nu mai poate asigura pacea (exemplul suprem la zi este războiul din Ucraina, dar și cele întâmplate în Irak,
Afganistan, Libia, Siria etc.); America nu mai deține puterea materială, concretă, efectivă și eficientă cu care să își impună și apere modelul.
Un model, altădată aflat la originea unui adevărat „imperialism cultural”, astăzi devorat de uraganul „corectitudinii
politice” stârnit de „revoluția culturală neo-marxistă” într-o societate americană căzută în confuzia și sub teroarea tefelistă, belemistă, legebetistă. (SUA va suferi
de pe urma acestei revoluții culturale așa cum a suferit China de pe urma revoluției culturale
maoiste.)
Iată de ce declarația Președintelui Biden naște cel puțin două nedumeriri: cum
va arăta noua ordine concepută de America și prin efectul cărei puteri se va impune aceasta? După cum merg lucrurile în prezent, și felul în care America distruge lumea creată de ea însăși, cu valorile
ei proclamate, în lupta cu
putinismul euro-asiatic pentru menținerea supremației globale, se poate bănui că acea ordine va fi o versiune yankee / anglo-saxonă a …putinismului
(sic!), care ar înlocui un model
liberal și inegalitar cu
unul autoritar și egalitarist.
Ceea ce nu se vede de fel, însă, este care mai sunt resursele de
putere ale Americii pentru a se impune din nou ca lider mesianic al lumii
„democrațiilor salvate” în lupta cu „dictaturile damnate”. Probabil că tocmai din această cauză,
micul turneu european al Președintelui SUA, în ciuda
coregrafiei și retoricii
atent supravegheate, nu a primit confirmarea unității de monolit a „democraților euro-atlantici” și
trans-pacifici, energizată de livrările gazului lichid american, ci mai degrabă a revelat mișcări de profunzime ale plăcilor tectonice
geopolitice, anunțând un viitor
cutremur transatlantic devastator. Din această perspectivă, noua ordine a
lui Joe Biden apare a fi o autoamăgire. Din
nefericire una sângeroasă.
PE CE TEMELII
RĂSARE „SECOLUL ASIEI”?
Aceste observații fac și mai interesant un alt eveniment, nu la fel de mediatizat, desfășurat la București, în aceeași zi de 24
martie 2022, în paralel cu
summiturile de la Bruxelles. Este vorba despre reuniunea având ca obiect
lansarea în Europa a proiectului de cercetare, dezbatere și prospecție referitor la „Secolul Asiei”.
Dacă la Bruxelles s-au adunat liderii puterilor decadente
(alegând să fie o „Europă franco-germană” sau „un imperiu bonapartisto-bismarckian”,
în loc de a fi, ca democrație transnațională, o federație de state-națiune, UE a renunțat la vocația de putere
emergentă, preferând să rămână nu făuritor al
istoriei, ci „muzeu de istorie”), la București, mult mai modest dar mult mai promițător prin plasarea pe valul timpului, s-au reunit reprezentanții puterilor
emergente, respectiv ambasadori și alți diplomați de rang înalt din state
asiatice (mai ales state ale Orientului Îndepărtat), alături de distinse
personalități ale mediului
academic, cercetători, jurnaliști și militanți ai societății civile. „Secolul Asiei” se naște mai întâi în societatea civilă și în spirit.
Secolele ordinii europene și americane au lăsat popoarele
asiatice fără putere (poate cu relativa excepție a Turciei otomane). Astăzi ele sunt chemate, în mod obiectiv,
să reia exercițiul puterii pe
care nu l-au mai practicat de mult și care, pentru ele, nu a avut niciodată aceeași semnificație și aceeași manieră de exprimare cu
cele avute la europeni și americani.
Pentru asiatici puterea s-a măsurat nu în capacitatea de a-și impune
celorlalți ordinea,
modelul propriu de a trăi și gândi, ci prin capacitatea (s-ar putea spune abilitatea) de a-i
sfida pe cei care le contestau legitimitatea sau superioritatea înnăscută, păstrându-și identitatea chiar și atunci când erau constrânși de forța brută a se supune sub
aspect politic și economic. În concepția asiatică, dacă este să găsim un numitor comun multelor culturi ale popoarelor celui mai
mare continent, pentru care Europa este, stricto sensu,
doar o mică peninsulă, puterea nu este dobândită, ci creată; ea este imanentă,
intrinsecă și nu extrinsecă, efect al unor cauze externe. De aceea timpul Asiei este altul;
mult mai lung decât al europenilor
și nu se măsoară în bani ca la americani. Așteptarea devine astfel o valoare mai mare decât mișcarea.
Din această conștiință a eternității sinelui, născut iar nu făcut, decurge și toleranța, funcționând inclusiv ca
premisă și motor al adaptării la nevoile
coexistenței. În mod paradoxal, majoritatea societăților asiatice
sunt construite în același timp ierarhic și pluralist. Ele
sunt autoritare și egalitare. Respectiv, opusul liberalismului inegalitar
caracteristic vechii ordini americane, pe care acum revoluția americană soroșistă sau neo-marxistă,
patronată de administrația Biden, o neagă parcă printr-o încercare
instinctivă de a se pregăti pentru integrarea în „secolul Asiei” sau, dimpotrivă, de a integra ordinea asiatică în universul „noii ordini
americane”.
Dacă „preoțimea laică” euro-atlantică
a practicat „evanghelizarea” lumii asiatice și continuă să o catehizeze cu orice prilej, credințele religioase
ale acestei lumi (hinduismul, budismul, șintoismul, dar și islamul), precum și filosofiile lor (confucianismul, în special), dintr-un sentiment al superiorității
aristocratice, probabil, nu practică prozelitismul și nu predică excluderea, ci integrarea.
În expresie politică, cu privire la acțiunea externă, și nu numai, aceasta respinge expansionismul și favorizează multilateralismul. Spre deosebire de americani, care
favorizează o ordine mondială unipolară, de la actorii asiatici ne putem aștepta la
multipolarism. Nici doctrina neoconservatoare, care admite intervenția externă pentru „îndreptarea” regimurilor politice susceptibile a transforma presupusa
agresivitate internă în agresivitate externă dirijată împotriva intereselor
intervenientului, nici doctrina realismului politic, interesată doar de
reglajul raporturilor de putere, nu sunt compatibile cu cultura și mentalitățile asiatice.
China medievală și-a scufundat flota pentru a nu fi tentată să ocupe teritorii
îndepărtate. Pot
exista și alte explicații ale acestei
ciudate decizii, dar în mitologia
chineză și, astfel în concepția chineză despre ordinea unei lumi în care China era
însuși izvorul civilizației și de aceea nu avea de ce se deplasa spre a lua ceva de la alții, așa a intrat.
Oricum am lua-o, renunțarea la un mijloc esențial al expansiunii, fundamentează o întreagă cultură care contrastează cu tradiționalul
expansionism european și american.
În India s-a născut filosofia rezistenței pasive și a revoltei
nonviolente, pe fondul tradițiilor hinduse, care făceau din această religie cea mai tolerantă din lume.
Violențele unor mișcări extremiste hinduse sunt doar reacția față de violențele fostelor imperii coloniale, și reproduc lecțiile învățate de la acestea, în condițiile efectelor
produse de politica dezbinării practicate
de ele. Conflictele dintre indieni și pakistanezi, respectiv dintre hinduși și musulmani sunt
rezultatul decolonizării defectuoase și al dezbinării intenționat asociată acesteia de
Regatul Unit al Marii Britanii, în speranța că astfel își va putea
perpetua vechea ordine imperială. Imperiile mor
greu și urât.
Imperiile arabe din epoca islamului clasic au adus în Europa,
alături de lumina științelor interzise de Inchiziție, conceptul de „convivencia” care
circumscria o ordine multiculturală caracterizată de respectul diversității și de coexistența pașnică a tuturor comunităților
etno-culturale. După ce Spania a
fost eliberată de arabi, au fost declanșate și persecuțiile religioase împotriva
evreilor.
În țara „Marelui Turc” (cum numeau europenii Imperiul Otoman în timpul lui Suleiman Magnificul) toate etniile (turci, armeni,
greci, albanezi, arabi etc.) participau la viața socială, politică, economică și militară potrivit înclinațiilor și calificării lor, cu mult
înainte de nașterea Consiliului Europei, lozinca „toți diferiți, toți egali” fiind cu adevărat aplicată. În ordinea otomană, musulmanii,
evreii și creștinii se deosebeau
numai după cum unii mergeau vinerea la moschee, alții sâmbăta la sinagogă și alții duminica la biserică. Aceasta până când, în lupta lor cu
imperiile multinaționale asiatice (dar și în lupta dintre
ele), națiunile imperiale
ale Europei (Anglia, Franța etc.) au injectat în Asia naționalismul sau sectarismul religios. Naționalismul turc
(născut cu mișcarea „junilor turci”) și-a avut originea în geopolitica zâzaniei britanice și germane, și el este responsabil, printre altele, pentru genocidul armean.
În lumea asiatică pogromurile nu au cunoscut istoria sângeroasă
consemnată în „prea-creștina” și „prea-catolica” Europă. Nici măcar conflictul
israelo-arab nu a fost unul religios, ci exclusiv geostrategic, de altfel
alimentat de rivalitățile
super-puterilor globale europene și americană. Până la
fundamentalismul islamic finanțat de peste atlantic (SUA a înarmat Al Qaeda și ISIS, din rațiuni
geopolitice, tot așa cum a înarmat și antrenat și formațiunile
paramilitare ale mișcărilor de extremă dreaptă ucrainene), creștinii au putut
trăi liniștiți în Irak și Siria, chiar
dacă puterile europene au ținut să își legitimeze agresiunea menită a impune
ordinea lor, prin dreptul de a-i proteja pe aceștia împotriva
presupuselor persecuții ale islamului politic. Conflictul dintre Irak și Iran a
izbucnit și el în siajul politicii asiatice a SUA, ghidată de interesele marilor companii petroliere și ale
complexului militar-industrial.
Prin urmare, ceea ce în istoria statelor asiatice de azi apare a
fi comportament fundamentalist, exclusivist, expansionist constituie nu
contribuția tradițiilor și concepțiilor lor, în general a culturii lor, ci efectul exportului de mentalități și al geopoliticii Occidentului euro-atlantic. Același Occident care
după aceea, și-a proclamat autoritatea morală acuzând Asia de derapajele
rezultate, în realitate, din imitarea unor modele străine sau din reacția față de impunerea acestora.
CUM AR PUTEA
ARĂTA ORDINEA POSTAMERICANĂ ÎN SECOLUL ASIEI?
„Secolul Asiei” ar trebui să însemne întoarcerea la originile
culturii asiatice aflate mereu în căutarea armoniei și a aducerii
sistemului organic al păcii celeste în organizarea cetății terestre.
Acestea vor circumscrie, cel mai probabil, ordinea mondială asiatică. O ordine care
categoric nu va coincide cu aceea cu care europenii sunt familiarizați și care reflectă valorile specifice culturii lor.
Pe lângă cele arătate mai înainte, trebuie adăugat că ordinea
propusă de fiii unui continent îndelung exploatat și sărăcit, va fi
probabil una a frugalității, a combaterii
consumerismului, a unor libertăți civile diminuate și a unei discipline colective severe, a unei reevaluări a muncii prin prisma rolului ei social. Cred că o democrație asiatică poate exista
(inclusiv o musulman-democrație), dar aceasta nu va semăna decât foarte
puțin cu cea
americană din perioada de
glorie a Americii, respectiv de ascensiune a puterii americane. Comunitatea va
fi mai importantă decât individul și de aceea raportul de putere dintre ele va fi favorabil celei
dintâi. America a pornit deja pe acest drum; Rusia, cu a sa „democrație suverană” este deja pregătită.
Ca orice ordine nouă, și ordinea asiatică va reabilita
meritul personal și îl va remunera cu
mult mai bine decât se întâmplă astăzi în societățile
euro-atlantice corupte, marcate de decadența bunăstării, de iresponsabilitate și de lăcomie, de
favoritism și nepotism, de
ipocrizie, secretomanie, narcisism, populism și „corectitudine
politică”. Cât va dura asta?
E greu de spus.
Dacă o nouă ordine născută în secolul Asiei este posibilă,
aceasta se întâmplă întrucât, de astă dată, statele acestui continent dețin puterea reală spre a se impune: economică, militară, demografică și chiar culturală (restaurantele chinezești, indiene și libaneze, de exemplu, sunt aproape mai populare decât McDonald’s, moda asiatică și arta asiatică au ocupat piețele mondiale,
destinațiile asiatice au
devenit favorite pentru turiștii din întreaga lume
etc.). Cea mai mare parte a datoriei americane se află în mâinile unor creditori asiatici. Industria euro-atlantică este
dependentă masiv de bunurile, ansamblele și subansamblele produse de industria asiatică, precum și de consumatorii de pe piețele asiatice sau de materiile prime strategice venite de acolo.
Asia este azi motorul creșterii economice mondiale, pe care economia SUA și cea a UE nu o
mai pot susține. Investițiile și investitorii
fug din SUA și UE în Asia, iar barierele tarifare și netarifare ridicate în spațiul
euro-atlantic pentru a stopa elanul economiei asiatice nu reușesc să schimbe sensul acestei delocalizări.
Iată de ce dezbaterea de la București a fost, cel puțin autentică, față de cea de la Bruxelles.
Două sunt obstacolele principale în calea fasonării unei concepții asiatice
coerente cu privire la ordinea mondială ce s-ar naște în „Secolul Asiei”.
Pe de o parte, este vorba despre împrejurarea că, dacă marii
actori globali euro-atlantici văd Asia ca pe un spațiu coerent, măcar și în ceea ce privește geopolitica
indo-pacifică, de luat în considerare în cadrul unei
rivalități strategice cu puterile emergente ale Orientului, statele
asiatice ele însele nu
realizează caracterul
unitar în diversitate al lumii lor (așa cum o fac deja europenii membri ai UE sau ai OSCE), fiind mai
absorbiți de litigiile
dintre ele, cele mai multe moștenite pe urma procesului de decolonizare. Fenomenul este
similar cu cele întâmplate în Marea Neagră: în timp marile
puteri expansioniste priveau Marea Neagră ca pe o regiune coerentă, căreia îi
dedicau politici unitare, riveranii priveau fiecare spre vecinătatea sa pe
uscat, intrând în conflicte unii cu alții în loc să se federalizeze.
Cu toate acestea, sub impulsul Chinei și al Rusiei, mai
ales, în regiune au apărut de acum o serie impresionantă de forme și structuri de
cooperare și integrare
(unele inspirate de organizarea NATO sau a UE), care dovedesc capacitatea de
federalizare a Asiei și anunță coagularea
puterilor deținute de statele
continentului într-o unitate continentală irezistibilă. Recentele evoluții în diplomația unora dintre țările arabe (ex.
Emiratele Unite, Arabia Saudită), tratatele
abrahamice încheiate între unele state arabe și Israel, trecând peste rănile profunde provocate de decenii de război, subtilitățile diplomatice
mai vechi sau mai recente ale Iranului în raporturile cu
foștii rivali arabi
sau cu China ori Afganistanul, vorbesc despre faptul că Asia poate fi un continent al unei singure puteri…plurale. (Așa cum Europa s-a străduit mereu să fie, înainte ca, din păcate,
de fiecare dată să eșueze.)
Pe de altă parte, se pune problema nepregătirii psihologice la
nivelul principalilor jucători asiatici (inclusiv China, principala superputere
mondială emergentă) pentru asumarea unui rol de comandă la nivel global și chiar
regional. Un asemenea rol este oarecum incompatibil cu cultura asiatică. Așa se face că între premisele obiective și cele subiective ale „secolului Asiei” și ale ordinii mondiale postamericane asiatice este posibil să
apară un conflict. Obiectiv, Asia are datele pentru a-și impune ordinea
la nivel global în secolul care
urmează. Subiectiv, are încă dificultăți în a o face. Cum se va rezolva această contradicție rămâne de văzut.
SOCIETATEA
CIVILĂ SUBSTITUIE DIPLOMAȚIA ROMÂNĂ LOVITĂ DE DOGMATISM
ATLANTO-CENTRIC
La începutul secolului XX, o teorie care justifica pretențiile de dominație germane
asupra Europei occidentale și cele americane asupra preeriilor locuite de amerindieni, susținea că civilizația se deplasează de la est la vest, urmând traseul soarelui.
Dacă prin absurd am admite că așa stau lucrurile și am observa că pământul este
rotund, am putea conchide că, în marșul său de la răsărit la apus,
civilizația a ajuns la
punctul de plecare; adică în extremul Orient. Este, deci, timpul ca Orientul să ofere lumii
un nou model de ordine.
Care va fi acela este, încă greu de spus. Rămâne în sarcina
popoarelor Asiei să definească această ordine. Cu siguranță au capacitatea să o facă, depășind și obstacolele pe
care le-am menționat, ca și pe cele
ridicate prin opoziția patronilor vechii ordini globale.
Nu este nici obligația nici dreptul europenilor de a-i învăța pe asiatici
cum să o facă. Nu cred nici că europenii, ca foști patroni și veri ai actualilor patroni globali, ar ști să dea sfaturi bune, cât încă mai pot da
exemple rele. În schimb este
interesul nostru să ne inserăm în proces, dacă dorim ca identitatea noastră culturală și geopolitică să se regăsească într-o ordine ce
se va naște pe un
continent și într-un
univers care nu sunt ale noastre. Iar dacă vom ajunge la înțelepciunea
Eclesiastului, care spune că totul are un început și un sfârșit, că este o vreme când trebuie să vii și o vreme când trebuie să pleci, dar și că totul este deșertăciune, și de aceea vom afla că și veleitatea de a fi stăpânii lumii și a nu renunța la acest rol atunci când totul ne arată că a sosit timpul
renunțării, este tot vanitate, vom opta pentru a nu ne mai opune noului
răsărit al Asiei, ci
pentru a asista ridicarea Asiei, pentru a ne alătura ei făcând-o să se ridice
braț la braț cu noi.
Aceasta este semnificația întâlnirii de la București din 24 martie 2022, organizată de patru
organizații
neguvernamentale – Institutul
pentru economia și politica Orientului Mijlociu, Eurodefense România, Institutul
Național pentru
Cercetare și Dezvoltare în Informatică (ICI) și fundația EURISC – în cooperare,
deja actuală (IFIMES – Institutul Internațional pentru Orientul Mijlociu și Studii Balcanice din Ljubljana și AIES – Institutul
Austriac pentru Politică Europeană și de Securitate din Viena) sau numai așteptată, cu alte structuri ale societății civile
europene.
Având o cu totul altă agendă și privind spre alte orizonturi, diplomația românească oficială nu are timp pentru asemenea exerciții. (Ministrul
de externe român, dl Bogdan Aurescu, nu a avut nici timpul de a se întâlni
măcar o singură dată cu ambasadorul Chinei care, în chiar aceste zile, își încheie mandatul fără să îl văzut.) Grupurile
de reflecție
neguvernamentale pot încerca, însă, să umple cu
folos acest gol. Ele pot declanșa un dialog cu Asia și un proces de analiză în urma căruia ne vom înțelege reciproc așteptările și temerile, vom
identifica mai exact oportunitățile și vulnerabilitățile, sfidările și amenințările, în speranța că secolul
Asiei nu va aduce dominația altei culturi asupra culturii noastre, ci va realiza sinteza între marile culturi ale lumii, armonizându-le și reconciliind istoria euro-atlantică cu cea asiatică, precum și istoria
universală, astfel
reconciliată, cu geografia
universală.
Comentarii
Trimiteți un comentariu