RESTAURARI
Casă-bijuterie
din București, cu tavane pictate de Luchian,
restaurată cu
mare artă.
Una dintre cele mai
frumoase clădiri de patrimoniu din București a fost restaurată de Alin Caraman,
un om de afaceri pasionat de Micul Paris și de felul în care se construia în
București la început de secol XX.
Casa de pe strada
Italiană, numărul 21, a fost finalizată în anul 1895 și a aparținut
familiei pictorului Ștefan Luchian. În prezent, interioarele păstrează cele mai
multe dintre elementele de artă decorativă originare, un spectacol vizual
impresionant.
Cât de
complicat este să restaurezi o casă de patrimoniu în România, mai jos, la “Make
Bucharest Great Again” - un proiect B365.ro dedicat salvării patrimoniului
orașului.
Când intri în casa
de pe strada Italiană, numărul 21, din București,
nu știi pe ce să-ți oprești privirea mai întâi. Timp de doi ani, în jur de 40
de restauratori au muncit din greu ca să scoată la lumină frumusețea inițială a
încăperilor. Sobe cu cahle multicolore de Meissen, stucaturi cu model de la
începutul secolului al XIX-lea, cu motive antropomorfe și vegetale, cu cupidoni
pe frontoanele ușilor pictate, cu medalioanele pictate de Luchian pe tavanul de la parterul
clădirii, toate au fost restaurate cu artă, migală și grijă.
Scara
interioara a casei. Foto Antoaneta Dohotariu.
“În partea din față, se punea
covorul roșu pe scările din marmură, iar duminica, se scotea acel covor roșu și
se punea unul alb”
Alin Caraman este un om de
afaceri bucureștean, pasionat de patrimoniul orașului, de trecut, de tehnici de
construcție astăzi dispărute.
Alin
Caraman un om de afaceri bucureștean.
Alin Caraman: “Am avut șansa să mă nasc
într-un apartament interbelic, aflat pe strada Negustori. Am avut un vecin care
a prins acea perioadă interbelică și îmi povestea cum se desfășura viața în
bloc. Proprietarii erau boieri și negustori și aveau niște obiceiuri foarte
stricte. Toată blocurile interbelice au o configurație foarte interesantă: prin
față, intrau domnii, dar exista și o parte secundară - pentru servitori, ei
aveau un circuit complet separat. În partea din față, era un portar și covor
roșu pe scările din marmură, iar duminica, se scotea acel covor roșu și se
punea unul alb, povestea vecinul”.
“Am văzut cel mai scump ansamblu
rezidențial din București: nu se compară cu modul în care se construia în
interbelic”
Alin Caraman: “Aceste apartamente sunt
extraordinare și mulți nu realizează detaliile care fac diferența. Există mici
detalii extraordinar de spectaculoase, cum ar fi glasvandul, camerele cu
înălțime de trei metri, parchet de stejar și toată împărțirea care era extrem
de bine gândită. Vei găsi apartamente cu camere mari, rar dai de camere sub 18
mp, ceea ce azi nu găsești nici măcar la blocurile noi.
Am vizitat de curand cel mai scump ansamblu rezidențial din București,
prețul este 5.000 de euro/ mp. Este incredibil cum au putut să gândească un
apartament care ajunge la 1,8 milioane de euro, un preț absurd, în care avem un
lobby rezonabil, un balcon spectaculos, o baie frumoasă, dar lucrurile se
opresc aici, pentru că există niște handicapuri uriașe. Camerele pentru copii
au 12 mp. Eu am doi copii, mai fac și școală on line, deci au nevoie de un
birou, acolo trebuie să și doarmă, să-și depoziteze lucrurile. Cum ar putea să
o facă în acest apartament de 1,8 milioane de euro? Unde mai pui că un spațiu
de depozitare are 2 mp”.
Alin a cumpărat 40 de apartamente
în blocuri vechi și le-a renovat
Ca să găsească un apartament cu
care să rezoneze, un cămin, Alin Caraman a văzut sute de case vechi din
București.
Alin Caraman: “Am găsit un apartament și după
ce l-am cumpărat, am rămas fără hobby-ul de a căuta în fiecare zi, de a avea
vizionări, pentru că este o plăcere să intri în toate cotloanele acestor case
vechi. Pe atunci, se construia total diferit și îmi este imposibil să înțeleg
de ce toate casele antebelice și interbelice sunt gândite absolut impecabil,
iar dezvoltatorii de azi nu reușesc să gândească mai mult. Mai ales că nu
trebuie să inventeze roata, au modele și inspirație la nivel mondial la un
click distanță, pe când în interbelic, meseria asta se învăța în școlile de
arhitectură din străinătate”.
Sobă
cu cahle de Meissen restaurată. Foto Antoaneta Dohotariu.
Pasionat de funcționalitatea și
de farmecul caselor vechi, Alin Caraman a cumpărat, în perioada 2003 - 2008, 40
de apartamente interbelice. Le-a renovat și le-a vândut.
Alin Caraman: “Constructorul care mă ajuta în
acea vreme se uită chiorâș la mine și-mi spunea: Alin, nu o să se vândă.
Dar s-au vândut ca pâinea caldă, circa 70-80%
s-au vândut către cetățeni străini care apreciază foarte mult aceste
apartamente. Erau gata renovate, nu mai aveai dureri de cap, era o perioadă,
cum este și cea de acum, în care dădeai cu tunul ca să găsești o echipă de
constructori. A existat și un profit din acest hobby, apoi am mers la “next
level”, pentru că aveam nevoie de un sediu pentru afacerea mea care se ocupă de
organizare de evenimente, Bon Mariage”.
Soba
cu cahle de portelan Meissen a fost restaurată de sculptorul Doru Nută.
Foto Antoaneta Dohotariu.
Alin Caraman: “Noi funcționăm ca o Bancă pe
care o alegi după sediu, vechime, prestanța și renume. Am încercat să
consolidăm acest lucru, eram cea mai veche firma, aveam cel mai mare brand, Bon Mariage și aveam nevoie de un sediu
reprezentativ, unul în care oamenii să aibă siguranța că nu plecăm peste șase
luni cu banii. Așa am găsit casa de pe Italiană. Proprietarii erau medici, doamna
Radu iubea enorm acesta casă și muncise mult ca să o aibă pe toată.
După naționalizare, aici au locuit mai multe familii și doamna Radu a
trebuit să cumpere cameră cu cameră, cu multe alergături, cu mult chin”.
Alin
Caraman a cumpărat in 2005 vila de pe Strada Italiană.
Foto
Antoaneta Dohotariu.
“Pictura era decojită și avea
părți lipsă, iar deasupra ușilor era văruit, ceea ce nu a fost deloc rău,
pentru că astfel s-au păstrat picturile originare”
Alin Caraman a cumpărat vila de
pe Strada Italiană în anul 2005 pentru suma de
360.000 de euro și un pic, iar consolidarea și restaurarea l-a costat 150 - 200.000
de euro.
Medalion
pe tavan pictat de Stefan Luchian.
Alin Caraman: „Proprietara dorea să se asigure
că ceea ce voi face aici nu este ceea ce mulți ar fi făcut – adică, să o lase
să cadă și să facă un bloc, pentru că este așezată pe colț și este mult mai
rentabil să ridici un bloc nou, decât să ai această casă. Inclusiv
constructorii îmi spuneau: Dar de ce te chinui să restaurezi o casă ca asta?
De banii de restaurare, îți faci o casă nouă”.
Alin Caraman: “La parter, există un tavan
pictat de echipa lui Luchian și două medalioane, unul cu pești și unul cu raci,
pe care se spune că le-a pictat Luchian. În celelalte camera, au lucrat echipe
de austrieci și de italieni.
Cât de complicată a fost restaurarea? Ca să poți să funcționezi, îți
trebuia centrală termică, sobele au rămas pentru frumusețe. Pentru centrală
trebuiau conducte, eu am lucrat sub îndrumarea domnului inginer Ursăchescu, un
structurist renumit în București. Am inventat acest paravan ca să tragem
țevile, fără să se vadă.
Medalion
de pe tavan atribuit lui Luchian. Foto Antoaneta Dohotariu.
Pe partea de restaurare a picturilor am lucrat cu familia Neamțu, doamna
Cela Neamțu este artist plastic și face
niște tapiserii excepționale. Soțul domniei sale este pictor, iar băiatul - tot
pictor. M-au ajutat să găsesc echipe cu care am putut restaura. Pictura era decojita
și avea părți lipsa, iar deasupra ușilor era văruit, ceea ce nu a fost deloc
rău, pentru că astfel s-au păstrat picturile originare. Unele părți lipseau -
de exemplu, la vulturi capetele lor nu mai erau, le-am refăcut”.
Doru Nuță restaurează sculpturi
în toată Europa, el a curățat și reparat sobele cu cahle de Meissen
Ușile au fost restaurate de Irina
Florescu, membră a Uniunii Artiștilor Plastici, secția Pictură. Irina Florescu
colaborează și cu Teatrul Național cu accesorii pentru costumele
din piesele de teatru și este renumită pe piața de restaurare de pictură.
10% din piesele parchetului originar
erau lipsa, așa că a fost refăcut, după ce au fost găsite nuanțe de lemn de stejar, de
nuc și de fag asemănătoare. Sobele cu cahle de Meissen au fost restaurate,
desfăcute, curățate și reparate de sculptorul Doru Nuță.
Sculptorul
Doru Nuță.
Doru Nuță a restaurat sculpturi
la Luvru și în catedralele din Franța
Doru Nuță trăiește de aproape 30 de ani în Europa, a locuit în Franța,
trăiește în Germania și se va întoarce în Franța. A restaurat catedrale, a
lucrat pentru Luvru și restaurează opere de sculptură în toată Europa. Doru
Nuța a urmat Facultatea de Arte Plastice din cadrul Universității Naționale de
Artă București și are un masterat în Sculptură. A expus în Germania, la
Nurenberg, ICR Berlin (The Future Last Supper), la Zurich și în SUA.
Casa cu medalioane semnate de Luchian este un proiect la care ține mult.
Doru
Nută restaurand.
“Sobele acestea se făceau pe
comandă, se făceau niște negative speciale pentru fiecare sobă în parte”
Doru Nuță: “Avantajul porțelanului este că,
în principiu, este foarte rezistent, este ars la 1400 de grade Celsius. Dar
este si foarte dificil de lucrat cu porțelanul. Tehnic vorbind, este un vârf de
tehnologie și de aceea, nu sunt foarte mulți care se pricep să-l lucreze. Sobele
acestea se făceau pe comandă, se făceau niște negative speciale pentru fiecare
sobă în parte. De aceea, multe dintre reliefurile centrale sunt unice.
După naționalizare, cum știm, casa a fost locuită de mai mulți chiriași.
Să nu mai zic de calitatea oamenilor care au stat aici. Bineînțeles că nu au
apreciat ce era în casă, a fost o bătaie de joc pentru toate operele de artă.
Multe au fost distruse, au fost sparte, multe din cahle au fost înlocuite. În
cazul ăsta, norocul a fost că au rămas în general cahlele originale, doar că
multe erau sparte”.
B365.ro: Cum le-ați înlocuit pe cele
sparte? Ați dat comandă la Meissen?
Doru Nuță, sculptor: “Pur și simplu, le-am reparat;
în cazul ăsta, sobele au rămas de frumusețe, nu ca să fie folosite. A fost un
job special, pentru că nu mă ocup de asta. Când fac restaurare, fac restaurare
de sculpturi. Am experiență în ceramică, mai ales că soția mea este ceramistă,
am avut un atelier de ceramică împreună și normal, contează experiența,
contează să cunoști materialul.
In restaurare, legea cea mai
importantă este ca orice faci să poată să fie desfăcut și refăcut, poate
într-un mod mai bun în viitor, când apare o altă tehnologie. Trebuie să știi să
integrezi restaurarea respective – adică, părțile care au fost refăcute să
arate ca celelalte. De multe ori (și aici se greșește), lucrurile restaurate se
fac ca noi, ori ideea este să nu faci ceva nou, ci să conservi, să-l faci
lizibil. Din cauza murdăriei și a defectelor, nici nu mai ajungi să te bucuri
de ce este acolo. În restaurarea de sculptură, e același lucru”.
Tavan
realizat de echipa lui Stefan Luchian.
B365.ro: Vă place casa? Vă este dor de
București?
Doru Nuță: “Casa este excelentă, este un
exemplu pentru arhitectura interbelică din București. Am apreciat efortul lui
Alin de a băga bani în restaurare, cu atât mai mult cu cât au rămas foarte
puține case în București cu o astfel de bogăție decorativă. Normal că îmi este
dor de București, e unul dintre sentimentele mele pur românești, unde mai pui
că mă mai cheamă și Doru. Din păcate, s-a distrus mult în București (și așa se
distrusese mult, au fost demolate cartiere întregi înainte de 1989) și ce-a mai
rămas reușesc să distrugă acum. Peste tot in lume, toți se gândesc numai la
bani, lumea vrea să facă bani, că asta a ajuns omenirea azi. Din cauza asta
și dezvoltatorii ăștia imobiliari, când noi vrem să fie salvată o casă de
patrimoniu, ei văd valoarea ei care este să zicem de 3-4 milioane. Dacă fac un
bloc acolo, în locul casei, scot 20 de milioane. Nu întâmplător vorbesc de
lipsa de cultură și de calitatea învățământului din România. Dacă am face
efortul acesta să educăm copiii, de când încep școala, să le arătăm alte
valori, normal că s-ar uita altfel la patrimoniu - mai ales, ca este un bun
neregenerabil”.
Parchetul
distrus a fost refacut cu trei esente de lemn diferite.
“Când ajungi să restaurezi o casă
de patrimoniu, întâlnești un sistem mafiot și te costă o avere să faci orice
lucrare”
Alin Caraman: “Până la urmă, care este
interesul statului? Dar al nostru, al cetățenilor? Să luăm aceste clădiri și să
fim încurajați să le restaurăm, lucru pe care l-aș face cu reduceri de taxe și
cu penalizări, în egală măsură. Când restaurezi, ajungi într-un sistem mafiot,
în care orice lucrare te costă o avere. O avere pe care nu o ai. Evident că
trebuie să ai grijă de casă, dar nu trebuie ca prețurile să crească de zece ori
la un serviciu, pentru ca nouă ori din valoarea aceea să ajungă în niște
buzunare. Ar trebui ca banii să intre în casă și nu în două trei firme care au
monopol pe lucrări și pe autorizări. În momentul în care ajungi la Ministerul
Culturii în comisie, este un coșmar. Este ruleta rusească. Am vrut să fac
evenimente la Casa Universitarilor în foișor, un foișor cu stâlpi și acoperiș
deschis, făcut în perioada ceaușistă. Am vorbit cu cei de la Casa
Universitarilor să pun în valoare grădina, casa, să fac evenimente - atât
culturale, cât și private - și pe banii mei, să restaurez acel foișor. Am
pierdut mulți bani, am trecut prin toți pașii și după un an, am ajuns la
Ministerul Culturii, iar Ministerul mi-a spus că da, foarte frumos, dar nu
vă dăm ok-ul, până nu renovați și întreaga clădire”.
B365.ro: De ce vă place această casă?
Alin Caraman: “Nu pot să spun, e ca și cum
m-ați întreba de ce-mi place copilul meu, realmente. Habar nu am dacă tavanul
și medalioanele lui Luchian îi sporesc valoarea. Sigur că, în orice vânzare, “mâna
întinsă fără o poveste nu primește”(vestita replică din Filantropica).
În momentul în care ești un vânzător bun, trebuie să ai o poveste, povestea
vinde, eu sunt vânzător și știu. Dar nu știu dacă vinde povestea sau dacă vinde
faptul în sine”.
Legenda spune că, la subsol, în
perioada comunistă, funcționa un bar clandestin în care venea Nicu Ceaușescu.
Nu știm cum a fost. Pereții nu vorbesc. Dar există, au rezistat într-o casa
foarte veche și foarte frumoasă.
Comentarii
Trimiteți un comentariu